מחלוקת בין מועצת המובילים לחנ״י בפרויקט ׳לילה טוב׳

מועצת המובילים טוענת כי אם פרויקט עידוד הובלה לילית יכלול רק מטען כללי ולא יורחב גם למכולות, היא לא תיקח בו חלק. איציק בלומנטל, מנכ״ל חנ״י: עדיף שמועצת המובילים תשתף פעולה עם הפיילוט ותעודד הצטרפות אליו, במקום להתנגד ולהפריע לביצועו


12:59 ,15.12.2022 מאת: מערכת פורט2פורט

נציגי מועצת המובילים ונציגי חנ״י יזמו פרויקט של הובלה לילית במטרה לעודד פעילות שינוע בשעות הלילה ובכך להוריד את העומס בכבישים ואת זיהום האוויר. בשונה מפרויקט ׳לילה טוב׳ שהושק בשנת 2010 בשיתוף מועצת המובילים, חנ״י ומשרד התחבורה, בפיילוט החדש שבו משרד התחבורה לא נוטל חלק, הרעיון הוא כי התמריץ הכספי יינתן לחברות ההובלה ולא ללקוחות המטענים כפי שקיים היום.

 

אולם, היות ובחנ״י מתעקשים שהמודל יפעל רק למטען כללי ואילו במועצת המובילים מעוניינים להרחיב אותו גם למכולות, הודיעה מועצת המובילים כי המודל שמוצע על ידי חנ״י איננו מקובל עליהם ועל כן במידה ויופעל הוא יופעל עצמאית על ידי חנ״י ובאחריותה הבלעדית.

 

כבר בדיונים הראשונים על הפרויקט המוצע, מועצת המובילים העלתה את הסתייגויות מקצועיות תוך דרישה להרחיב את היקף הפעילות גם למכולות, בנוסף כאמור למטען כללי.

 

גבי בן הרוש, יו״ר מועצת המובילים, ציין בפנייתו לעוזי יצחקי, יו״ר חברת חנ״י: ״ככל שקיימתי בדיקה מול נמלי הים, ההיקף הצפוי בהינתן שמדובר במטען כללי בלבד, הינו זעום ושולי, ולא תתקיים כל השפעה על מדדי הגודש״.

 

עוד מוסיף בן הרוש בפנייתו, כי בהתאם לתגובת הנמלים, קיים עניין רב בתחום הוצאת מכולות בשעות האמורות 3-6 בבוקר, ואין להם עניין להקצות ׳ידיים׳ למטען כללי, שאינו עומד במבחן של עלות - תועלת ועל כן לא ייקחו חלק בפרויקט.

 

במועצת המובילים טוענים כי ככל שהפרויקט יתרכז רק במטען כללי, הוא למעשה יפעל בעיקר בנמל מספנות ויקיף חברות הובלה בודדות, בעלות צי קטן, כאשר למעשה חברות ההובלה המפעילות את ציי הרכב הגדולים והמשפיעים בישראל לא יוכלו להשתתף בפרויקט.

 

לטענתם, היות והנמלים עובדים משמרת לילה עד שעה 6 בבוקר, באמצעות עידוד הוצאת מכולות בשעות 3-6, יתקבל ניצול של משאב קיים וחסכון בתשלום לילה טוב ללקוחות. בנוסף, בשל העובדה כי אין צורך בשינוי שגרת העבודה של המפעלים, חברות ההובלה יזכו לשת״פ מצד הלקוחות ובכך יוכלו לתרום להפחתת העומס בכבישים.

 

בן הרוש מציין בסיום פנייתו כי: ״מטרת הפרויקט הינה הפחתה בגודש בכבישים.  צמצום הפרויקט למטען כללי בלבד פועל בניגוד למגמה זו. תמוהה בעיני התנהלות חנ״י בנוגע לפרויקט באופן של הקצאת כספי ציבור, ללא מדדים ברורים לבחינה תוך כדי ביצוע וכמובן בסיכום הפרויקט. מדובר בשערורייה, שימוש שלא כדין בכספי ציבור בסך 5 מיליון שקלים וזאת בלשון המעטה. הנושא לא יעבור לסדר היום ללא בדיקה מעמיקה, על מה שמוגדר על ידי מועצת המובילים ככשל ידוע מראש״.

 

איציק בלומנטל, מנכ״ל חנ״י, ציין במענה לפנייתו של בן הרוש כי ״פיילוט לילה טוב למטען כללי הינו ניסוי שחנ״י עורכת כדי לבדוק אפשרות של הסטת תנועת משאיות מהיום אל הלילה. לסוגי המטען הכללי שהוגדרו בפיילוט אין כיום נסיעות בלילה. הכוונה היא להפעיל את הפיילוט לקבוצה המצומצמת הזו ולבחון מה תהיינה התוצאות. אם הפיילוט יצליח במטען הכללי, נלמד אותו, נפיק לקחים ותיבחן אפשרות הרחבתו לסוגי מטען נוספים בעתיד, לרבות מכולות. נכון חנ״י עושה שמגדירה פיילוט מצומצם בהתחלה כדי לבחון אפשרות חדשה של הסטת תנועה. הפיילוט מתוכנן להתחיל ב-1 בינואר 2023 ואנחנו מקווים שיספק לנו דרכים נוספות להקלת הגודש בכבישים בשעות הבוקר העמוסות. עדיף שמועצת המובילים תשתף פעולה עם הפיילוט ותעודד הצטרפות אליו, במקום להתנגד ולהפריע לביצועו״.

 

מחנ״י נמסר בתגובה: ״פיילוט לילה טוב למטען כללי הינו ניסוי שחנ״י עורכת כדי לבדוק אפשרות של הסטת תנועת משאיות מהיום אל הלילה. טרם אפיון הפיילוט נערכו בדיקות מתאימות וגובשו קריטריונים, גם בשיתוף מועצת המובילים. ראוי היה שמועצת המובילים תשתף פעולה עם הפיילוט שיפחית עומסי תנועה בשעות היום ותעודד הצטרפות אליו, במקום להתנגד ולהפריע לביצועו. נשמח שמועצת המובילים תשקיע אף היא 5 מיליון שקלים על מנת שהפרויקט יורחב גם לתחומים נוספים אותם מבקשת מועצת המובילים לקדם״.