מש׳ התחבורה: לייבא כ-3,500 עובדים זרים לצורך העסקתם כנהגי רכב כבד ורכב ציבורי

הוועדה המיוחדת לעובדים זרים בכנסת בחנה את נושא הבאת עובדים זרים נוספים והגדלת המכסות לענפים השונים בשל המחסור בכוח אדם שנוצר בעקבות המלחמה. גבי בן הרוש, יו״ר מועצת המובילים והמסיעים: עקב המחסור בנהגים נוצר קושי לשמר את העבודה הסדירה בשוק התובלה


13:09 ,15.11.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

הוועדה המיוחדת לעובדים זרים בראשות חבר הכנסת אליהו רביבו קיימה ב 7.10 דיון מעקב בנושא בחינת הבאת עובדים זרים נוספים והגדלת המכסות לענפים השונים בשל המחסור בכוח אדם שנוצר בעקבות המלחמה. בדיון השתתפו, בין היתר, נציגים מענף הרכב, התאחדות התעשיינים, איגוד לשכות המסחר, התאחדות הקבלנים, השיפוצים, המלאכה והתעשייה.

 

בפתח דבריו אמר יו״ר הוועדה: ״בשבוע שעבר, שר החוץ הכריז כי המדינה פועלת לחתימת הסכמים בילטרליים להבאת עובדים מול שבע מדינות. עם אחת מהן, סרי לנקה, נחתם. מברך את משרד החוץ ורשות האוכלוסין על הביצוע המהיר. עם זאת, אני רוצה להבין מה לוחות הזמנים להגעת העובדים ולאילו ענפים״. 

 

״בנוסף״, הזכיר חבר הכנסת רביבו, ״ישבו לידי שר הכלכלה ומנכ״ל משרדו והצהירו שלגישתם יש לשנות את גישת המכסות לעובדים זרים, ליצור ׳בנק׳ של 170,000 עובדים, שינותב בהתאם לצורכי המשק, תוך עידוד ישראלים לתעסוקה בענפים בעלי פריון גבוה. ביקשתי ממשרד הכלכלה להציג את המתווה שלהם בדיון היום. חשוב לזכור: עדיין חסרות לנו ידיים עובדות. זהו צורך קיומי של המשק״. 

 

יאיר אלבין, מנהל אגף מסחר ושירותים משרד הכלכלה: ״מקדמים תפיסה חדשה לגבי עובדים זרים. פועלים לקדם הצעת מחליטים שתפרט את התפיסה החדשה בכל הקשור להבאה והעסקה של עובדים זרים נוכח המחסור במשק. 

 

חבר הכנסת סימון דוידסון: ״מדינת ישראל עובדת לא נכון בכל הקשור לעולם העובדים הזרים. כל עולם ההסכמים הבילטרליים עבר מהעולם. יש שיטות טובות יותר. צריך לצאת מהקופסה. לעבוד מול מדינות ידידותיות בלבד, ללא מתווכים, ולהביא עובדים בהתאמה למקצוע הנדרש״.

 

גבי בן הרוש, יו״ר מועצת המובילים והמסיעים אמר בדיון: ״בעקבות גיוס נהגים רבים בצו 8 וצריכה מוגברת של שירותי הובלה בעת המלחמה לשם אספקה סדירה של מטענים אזרחיים וצבאיים, נוצר קושי לשמר את העבודה הסדירה בשוק התובלה ובניהול התקין של שרשראות אספקה. חסרים לנו עובדים רק בגלל רגולציה ממשלתית מיותרת. כדי להוציא רישיון על רכב כבד אתה צריך להמתין שנה מרגע הוצאת הרישיון הקודם״. 

 

אבנר פלור, סמנכ״ל בכיר תנועה וראש מנהל תשתיות במשרד התחבורה, הציג בדיון את המחסור החמור בנהגים מקצועיים בענף ההובלה וההיסעים לאחר התייעצות עם מועצת המובילים, וביקש לייבא כ-3,500 עובדים זרים לצורך העסקתם כנהגי רכב כבד ורכב ציבורי.

 

יו״ר הוועדה, חה״כ רביבו ביקש מאבנר פלור, סמנכ״ל בכיר תנועה וראש מנהל תשתיות במשרד התחבורה, לפנות לשרת התחבורה ולהביא את ההצעה לוועדת מחליטים בה היא חברה כבר בשבוע הבא.