אנאליסטים ימיים טוענים כי הצעת הרכישה של חברת הספנות הצרפתית CMA CGM בגובה 2.4 מיליארד דולר על APL, חטיבת הספנות הקווית של NOL, מציעה שני יתרונות עבור סינגפור: היא מאפשרת לחברת ההשקעות הממשלתית Temasek Holding Pte (המחזיקה ב-67% מהבעלות על NOL) להיפטר מעסק שהפסיד כסף בחמש מתוך שש השנים האחרונות, בעוד שהיא מגבירה את שאיפות סינגפור להפוך למעצמת שטעון ימית.
מדובר היה במגעים שהבשילו יחסית מהר לכדי עסקה. בחודש נובמבר 2015 פורסם כי CMA CGM הגישה הצעת רכישה עבור APL, וכי היא נמצאת במהלך בדיקת נאותות של החברה הסינגפורית. בשלב זה, היו מספר חברות ספנות נוספות שגילו התעניינות, כולל מארסק ליין, אולם CMA CGM היתה מלכתחילה הרצינית ביותר. במקביל הודיעה NOL, כי נתנה ל-CMA CGM בלעדיות על האפשרות לסכם עסקה, אולם לא על ניהול שיחות, עד ל-7 בדצמבר. בשלב זה היה ברור כי הרכישה, במידה ותצא לפועל, תכפיל את החוב של CMA CGM, שיעמוד על 3.26 מיליארד דולר. בחודש דצמבר הגיעה החברה הצרפתית להסכמות עם הבנקים בנוגע למימון העסקה.
סך הכל, ציינו אנאליסטים שמדובר בעסקה הגדולה ביותר בענף הספנות מאז רכשה מארסק את Royal P&O Nedlloyd NV בעבור סכום של 2.96 מיליארד דולר לפני עשור.
לדברי אנאליסטים ימיים שניתחו את הרכישה, NOL היא שחקן קטן יחסית בשוק מורכב ביותר, וכשב-Temasek הבינו שלא יוכלו לשנות מצב זה ולהביא את החברה לרווחיות, על ידי הפיכתה לגורם בעל נתח שוק גדול יותר. היות וכך, העדיפו בחברת ההשקעות להפנות את המשאבים שלהם כלפי תחומים אחרים, הבאים לידי ביטוי במחויבות לטווח ארוך.
הצעת הרכישה תיאלץ את CMA CGM לפתוח משרדים אזוריים בסינגפור ויותר אוניות שלה יפקדו את הנמל תכופות יותר מאשר NOL הצליחה לעשות עד כה. או, כמו שהיטיב לתאר זאת בנקאי בבנק השקעות פרטי בסינגפור: "בשורה התחתונה, כל הסיפור הזה הוא אודות תפקידה של סינגפור כהאב, יהיה זה האב לוגיסטי, כלכלי או לשירותים משפטיים. במידה ואנו לא יכולים לשנע סחורות פיזית, עלינו למצוא את הדרך הטובה ביותר לעשות זאת, והיא לנהל ולהרוויח כסף ממספר נקודות והאבים שמחברים את תנועת המטען".
בכדי להשלים את העסקה זקוקות שתי החברות לאישורים רגולטוריים בסין, אירופה ובארצות הברית. תחת תנאי העסקה, הישות המאוחדת תישאר חברת הספנות השלישית בגודלה בעולם מבחינת קיבולת, לאחר מארסק ליין ו-MSC, עם נתח שוק גלובלי של 11.5%. החברה המאוחדת תיהנה מהכנסה שנתית של 22 מיליארד דולר, ויעמדו לרשותה 543 אוניות, עם סך קיבולת של 2.33 מיליון TEU.
אנאליסטים ימיים אמרו, שהמטרה הראשונה במעלה של הבעלים החדשים היא לפתח את נמל סינגפור כהאב ימי אזורי. סגן נשיא החברה הצרפתית הודיע במקביל שהחברה מחויבת לרעיון פיתוח ההאב הסינגפורי, בנוסף לזה שהיא מפעילה בפורט קלאנג, מלזיה.
סמנכ"ל הכספים של CMA CGM מסר שלאחר השלמת העסקה מתכוונת החברה הצרפתית למכור נכסים המוחזקים כיום בידי NOL בערך של 1 מיליארד דולר לפחות, כולל אוניות, טרמינלים ומכולות.
הכתבה פורסמה במגזין ינואר 2016 של "PORT2PORT". לצפייה במגזין הדיגיטלי לחץ כאן