שרת התחבורה מיכאלי: שלושה רציפים יועברו לרשות הנמלים הפרטיים

שרת התחבורה הודיעה כי רציפי 7 ו-8 בחיפה ורציף 28 באשדוד יועברו לידי חברות הנמל הפרטיות עד שהתור באניות המטען הכללי יחזור לנורמה. השרה מיכאלי: ״כעת האחריות היא על כל השותפות והשותפים, לא להכשיל את המהלך הזה״. ההסתדרות: הפרה גסה של ההסכמים הקיבוציים בנמלים


13:36 ,06.04.2022 מאת: מערכת פורט2פורט

שרת התחבורה מרב מיכאלי הודיעה הבוקר בהצהרה לתקשורת כי היא מעבירה את רציף 28 באשדוד לרשות נמל הדרום ואת רציפים 7 ו-8 בחיפה לנמל המפרץ. השרה הודיעה כי רציפים אלו ייפתחו לתקופת זמן של שנתיים או עד שהתור יחזור לנורמה, להפעלה ולפריקת אניות מטען כללי.

 

נזכיר כי בשבועות האחרונים התור התפעולי בנמלי ישראל הולך ומתארך והקריאות בקרב לקוחות הנמלים לפעולה הגיעה לשיאה הבוקר בדיון מיוחד שערכה התאחדות התעשיינים בנמל המפרץ. התור התפעולי ארוך במיוחד עבור אניות המטען הכללי. אתר PORT2PORT החל לפרסם מדי יום את מספר האניות הממתינות מחוץ לנמלי ישראל והבוקר, על פי הנתונים, ממתינות מחוץ לנמלי ישראל כ-68 אניות (ר׳ לינק) כאשר מחוץ לנמל אשדוד ממתינות כ-27 אניות מטען כללי, מחוץ לנמל מספנות ממתינות כ-19 אניות מטען כללי, מחוץ לנמל חיפה ממתינות כ-10 אניות מטען כללי ומחוץ לממגורות חיפה (דגון) ממתינות כ-7 אניות מטען כללי. 

 

על פי הצהרת שרת התחבורה מיכאלי רציף 28 יועבר לרשות חברת TIL השוויצרית המפעילה את נמל הדרום באשדוד ואילו רציפים 7 ו-8 בחיפה יועברו לרשות חברת SIPG הסינית שמפעילה את נמל המפרץ.

 

השרה הודיעה בהצהרתה כי ״זה מהלך דרמטי אבל הוא מהלך שאיש לא מפסידה או מפסיד ממנו. על פניו, יש די והותר עבודה לכל הנמלים, אבל הוא תלוי בכך שתהיה התגייסות של כל הגורמים. אנחנו עשינו את המהלך הזה בהיוועצות עם כל הנוגעים בדבר – משרד האוצר, חנ״י, ההסתדרות. עם כולם דיברנו והגענו למצב שאני מכריזה היום על פתיחת הרציפים הנוספים לפריקת אניות מטען כללי. עכשיו, האחריות היא על כל השותפות והשותפים, לא להכשיל את המהלך הזה, ויותר מזה, לגרום להצלחתו. אני יכולה להכריז ולאפשר את התשתית הזאת לפריקת אניות מטען כללי, אבל עכשיו האחריות היא על השותפים האחרים, לגרום לזה לקרות.

 

 

״החל מאלה שצריכים לא להכשיל את האפשרות הזאת וכלה באלה שצריכים להביא ידיים עובדות. האתגר של ידיים עובדות לכל הנמלים – הוותיקים והחדשים, לא נעלם כשאנחנו פותחות את הרציפים האלה. לא פחות חשוב, עכשיו הרגע של היבואנים, התעשיינים, הסוכנים, אתם שהשוועה שלכם נשמעת ונשמעה אצלנו לאורך כל הדרך. עכשיו הזמן שלכם לגרום לזה לקרות. מעט מדי אניות נכנסו עד היום לנמלים החדשים, עכשיו אתם צריכים לדאוג לכך שהאניות אכן תכנסנה לרציפים הנוספים והפריקה אכן תצא לפועל״.

 

נזכיר כי לקוחות הנמלים – היבואנים והיצואנים – ובראשם איגוד לשכות המסחר בראשותו של עו״ד אוריאל לין, פנו מספר פעמים בחודשים האחרונים (ר׳ לינק) לשרי התחבורה והאוצר בנושא הרציפים הריקים בנמלים החדשים בחיפה ובאשדוד. לין דרש כי השרים ישתמשו בסמכותכם ויפעילו את הרציפים הדוממים בנמלי הים כדי להוריד את יוקר המחייה. בפנייתו לין התכוון לרציפים 7,8 והרציף המערבי בחיפה; והרציפים 25 ו-27 בנמל אשדוד.

 

נציין כי הרציפים המדוברים יכולים להיות תפעוליים באופן מיידי וכל מה שנדרש להפעלתם הוא הבאתם של מנופים ניידים שיוכלו לפרוק מטען כללי מאניות המטען הכללי שממתינות מחוץ לנמלי אשדוד וחיפה. מטעני תבואות וגרעינים אינם נמנים על אניות אלה שכן הן דורשות ציוד מיוחד וכן עמידה בסדרת תקנות ארוכה מטעם המשרד להגנת הסביבה.

 

ההסתדרות בתגובה: החלטת שרת התחבורה על העברת הרציפים פופוליסטית ומהווה הפרה גסה של ההסכמים הקיבוציים בנמלים

 

בתגובה להכרזתה של שרת התחבורה ח״כ מרב מיכאלי כי היא מעבירה את הרציפים הריקים לנמלים החדשים, ההסתדרות מודיעה כי הנושא לא תואם מולה, וכי מדובר בצעד פופוליסטי שמהווה הפרה גסה של הסכמים קיבוציים שנחתמו לאחר שמונה שנים של מו״מ.

 

לטענת ההסתדרות, ״הרציפים הללו כלל אינם מוכנים לפריקה של מטען כללי, ולכן מדובר במהלך חד-צדדי שכל כולו זריית חול בעיניים ופגיעה בעובדים המסורים בכלל נמלי ישראל. ההסתדרות לא תהסס לנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותה במידה שההחלטה לא תשונה״.

 

יו״ר ההסתדרות ארנון בר-דוד: ״העומס בנמלים הוא בעיה כלל עולמית שההסתדרות אינה זו שגרמה לו, אך עושה כל שביכולתה כדי לצמצם את הפגיעה במשק. ההסתדרות בראשותי פועלת בממלכתיות, אך עם זאת לא אתן לפגוע בעובדי הנמלים״.

 

יו״ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי: ״תמוה בעיניי ששרת התחבורה בחרה לפעול באופן חד-צדדי, בזמן שנקבעו לנו פגישות בעניין החל מהערב, וזאת בעקבות החלטת בית הדין שהנחה לקיים מו״מ בעניין. לא נאפשר פגיעה בעובדים״.

 

רון תומר: ״מצפים כי תוך שבועיים הרציפים יהיו עמוסים באניות שפורקות סחורה״

 

נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים, ד״ר רון תומר, הגיב להצהרת שרת התחבורה במהלך דיון חירום שהתקיים הבוקר בנמל המפרץ על המשבר, ומסר כי ״אנחנו מברכים את שרת התחבורה על המנהיגות שהפגינה בהחלטה לפתוח את הרציפים, אולם כעת חובת ההוכחה עליה. אנחנו מצפים ששרת התחבורה תעמוד בהצהרה שלה באופן מלא, ותוך גג שבועיים הרציפים יהיו עמוסים באניות שפורקות סחורה. הגיע זמן לשים סוף לביזיון שבו התנהלו הנמלים עד עכשיו, ולהתחיל להתנהל כמו במדינה מתוקנת עם רציפים שעובדים באופן מלא וכוח אדם מקצועי. הדבר ימנע בזבוז כספים רבים שיורדים למצולות בהמתנה המיותרת של האניות בים, ומזה ירוויח כל אזרח במדינת ישראל״.

 

נשיא לשכת הספנות הישראלית: מהלך חיובי שעשוי לעזור מאוד להקטנת הלחץ על הנמלים הקיימים  

 

ד״ר יורם זבה, נשיא לשכת הספנות הישראלית, אמר כי ״מדובר במהלך חיובי שעשוי לעזור מאוד להקטנת הלחץ על הנמלים הקיימים ושייצור יותר אפשרויות לטיפול באניות, ומאחר והשירות ייעשה על ידי חברה אחרת אז בהחלט מדובר בהגדלת התחרות שזה תמיד דבר טוב״.