ארצות הברית הודיעה רשמית כי היא מתנגדת להצעת ארגון הספנות הבינלאומי (IMO) להטלת מס פחמן, אותה כינתה ״מס פחמן עולמי על אזרחים אמריקאים״, והצהירה כי תפעל לגייס התנגדות רחבה להצעה לקראת ההצבעה הצפויה באוקטובר.
בהצהרה משותפת של מזכיר המדינה מרקו רוביו, שר המסחר האוורד לוטניק, שר האנרגיה כריס רייט ושר התחבורה שון דאפי, נמסר כי הנשיא דונלד טראמפ לא יקבל ״שום הסכם סביבתי בינלאומי שמטיל נטל לא הוגן או מופרז על ארצות הברית או פוגע באינטרסים של העם האמריקאי״.
המסגרת, שהוסכמה באופן עקרוני על ידי רוב המדינות החברות בארגון IMO באפריל האחרון, נועדה להפחית את פליטת גזי החממה מענף הספנות באמצעות תקני דלק קפדניים והטלת היטלים על אניות שאינן עומדות ביעדים. תומכי המהלך טוענים כי מדובר בצעד קריטי להשגת יעדי האקלים של IMO לשנת 2050, אך נציגי ארה״ב טוענים שההצעה תיטיב עם סין ותגביל שימוש בדלקים בהם התעשייה האמריקאית מובילה, כמו גז טבעי נוזלי (LNG) וביודלקים.
״תקני הדלק האלה ישרתו את האינטרסים של סין בכך שיחייבו שימוש בדלקים יקרים שאינם זמינים בהיקף עולמי״, נכתב בהצהרה המשותפת. ״אפילו אניות קטנות ייאלצו לשלם מיליוני דולרים, מה שיגרום לעלייה ישירה בעלויות עבור הצרכנים האמריקאים״. הממשל האמריקאי הזהיר כי לא יהסס ״לנקוט צעדי תגובה או צעדים משפטיים״ אם ההצעה תאושר, אך לא פירט אילו צעדים ישקול.
עמדה זו ממשיכה את הקו שהוצג כבר בישיבת ועדת הגנת הסביבה הימית (MEPC) באפריל, אז נציגי ארה״ב עזבו את שולחן המשא ומתן. בהצבעה שנערכה באותו חודש, 63 מדינות – בהן סין, ברזיל ומדינות האיחוד האירופי – תמכו במסגרת, בעוד 16 מדינות התנגדו לה.
ההסכם כולל תקן לדלק, קרי דרישה לרמת פליטה נמוכה של גזי חממה מהאנרגיה שבה משתמשות אניות, בשילוב עם מנגנון תמחור ומסחר. אניות שלא יפחיתו את עוצמת הפליטות שלהן – כולל פחמן דו-חמצני, מתאן ותחמוצת חנקן – לפי שני מסלולי הפחתה שנקבעו, יחויבו לרכוש ״יחידות תיקון פליטה״. עלות יחידה אחת במסלול הבסיסי תעמוד על 380 דולר לטון של פליטות שוות ערך לפחמן דו-חמצני, ובמסלול הישיר – 100 דולר. המחירים הללו תקפים לשנים 2028–2030 בלבד, והמשך קביעת המחירים תיערך בעתיד.
ההחלטה באוקטובר תדרוש רוב של שני שלישים – 108 מתוך 176 מדינות החברות ב-IMO – אם לא יושג קונצנזוס. בעוד שה-IMO ממעט לערוך הצבעות רשמיות, נראה כי הפעם הדבר יהיה בלתי נמנע לנוכח העמדות המנוגדות. ארגונים סביבתיים גינו את עמדת ארה״ב, והזהירו כי דחייה נוספת בהסדרת פליטות הדלק הימי עלולה לפגוע ביכולתו של הענף לעמוד ביעדי האקלים.