מחלק הונאה חוקר חשד לגניבה ולמכירת מכולות

על פי החשד, למעלה מ-30 מכולות הוצאו ממסוף אחסון על ידי שימוש במסמך מזויף ונמכרו במחיר נמוך מהרגיל


00:00 ,26.02.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

מחלק ההונאה של מחוז חוף חוקר תלונה בגין חשד לגניבת ומכירת מכולות מתוך אתר אחסון.

על פי התלונה, שהוגשה למשטרה ביום רביעי שעבר על ידי סמנכ"ל חברת כרמל שירותי ספנות בע"מ מוטי ניאגו, עולה שמכרמל (המייצגת את חברות הספנות קוסקו ואדמירל) נגנבו 32 מכולות. יש לציין שהמכולות היו ריקות. ערכן הכולל הוערך ב-600 אלף שקל.

כרגע מתמקדת החקירה המשטרתית באיתור חשודים פוטנציאליים. נכון לרגע זה, עדיין אין עצורים בפרשה.

מפקד מחלק הונאה רפ"ק אהרון גלאור אמר ל"port2port": "זו חקירה צעירה יחסית. מדובר בזיוף של מסמך שניתן לחברת הובלות, שבדרך כלל עובדת עם חברות הספנות. המסמך נראה לכאורה, בעין של אותו זקיף (במסוף האחסון) שהכל בסדר ואפשר להוציא מכולה. המכולות יצאו בתקופה קצרה יחסית. כנראה שיש למכולות ביקוש והצליחו גם למכור אותן בתקופה קצרה. אנשי חברת כרמל כרגע מדלגים ממכולה למכולה ומנסים לאתר איפה הן נמצאות.

"בעיקרון, החשוד בזיוף המסמך בדרך כלל לא בא במגע עם המכולות, או עם מי שהוציא אותן. הוא שולח את חברת ההובלה עם המסמך הרלוונטי. גם כשהוא מוכר את המכולות, הוא בדרך כלל לא נמצא בפרונט.

"יש כאלה שנחקרים. אנחנו חוקרים את כל נהגי ההובלות ואת כל אלה שאצלם נמצאו מכולות, אבל אין אין עצורים. זיוף המסמך הוא פשוט יחסית. הקטע הוא לגלות מי עומד מאחוריו. מי שעושה דבר כזה, חייב להבחין ולדעת איך העסק עובד. יש מי שמכיר את הנושא וגילה אפשרות לעשות כסף בצורה די קלה"

במכתב ששלח בתחילת השבוע סמנכ"ל כרמל מוטי ניאגו לחברי לשכת הספנות, הוא ציין את השתלשלות העניינים: "לאחרונה", כתב, "הסתבר לנו שתעודות למשיכת מכולות ריקות שמסרנו למוביל יבשתי הגיעו לידיו של גורם שלישי, שבשלב זה לנו ואו למשטרת ישראל לא ידועה זהותו, והלה עשה בהן שימוש לצורך גניבת מכולות ממסוף אמקו ים בחיפה.

"לאחר בדיקה מעמיקה שלנו השבוע, גילינו שבעצם התעודות, חלקן מזויפת וחלקם הקטן מקוריות, מסתובבות בשוק אצל גורם צד שלישי ומשמשות אותו למשיכת מכולות של COSCO ו/או ADMIRL. לאחר פנייה למשטרת ישראל התחלנו, בעזרת המוביל, בחיפוש אחר המכולות. עד היום החיפוש הביא למציאת כמות קטנה של מכולות, אבל החיפוש הביא אותנו למצוא, בכמה אתרים לפחות, מכולות גם של חברות אחרות. אני ממליץ בחום לכל החברים לעשות בדק בית טוב טוב על מכולות שנמסרות ליצוא ולא חוזרות".

בשיחה עם "port2port" אמר ניאגו: "אנחנו לא יודעים היכן תעודות המסירה. הן הגיעו לידיים של צד שלישי. אותו מוביל יבשתי מבין שיש לו בעיה; לא רק שלקחו לו תעודה, אלא גם הובילו לו מכולה בלי כסף. המוביל לקח את הסדרן ואת הנהג שלו ויצאו לחפש את המכולות, ומצאו חלק מהן. האנשים שרכשו לא ידעו שקנו מכולות גנובות, כי הן נמכרו דרך הטלפון, בלי שראו אותן. על פי החוק, באם לא ידעו את המחיר האמיתי של המכולות, היה פה תום לב. המכולות, שהשווי שלהן הוא 15-20 אלף שקל, נמכרו ב-4,000-5,000 שקל, כולל הובלה ליעד. יש מקומות שמצאו בהם מכולה, אנשים נבהלו ומסרו אותה, ויש כאלה שלא מוכנים לוותר על המכולה. כבר נמצאו 9-10 מהמכולות. בעכו נמצאו שתי מכולות ששייכות חברה אחרת.

"אנחנו עכשיו מבינים שיכול להיות שיש לנו בעיה במערכת. כבר כינסנו את איש התוכנה שלנו והוא נמצא בקשר עם איש התוכנה של אמקו ים, כדי לסגור את הבאגים במערכת".

סמנכ"ל חברת אמקו ים רונית רויטשטיין מסרה בתגובה: "אמקו ים מבקשת להתריע בפני עמילי המכס והסוכנים שיש להקפיד ולשמור על תעודות המסירה. ידוע לנו שיש הרבה תעודות מסירה שמסתובבות בשוק".