בן הרוש: עד שלא יטפלו בגורם האנושי לא יהיה שינוי

יו"ר מועצת המובילים אמר את הדברים בישיבה מיוחדת של ועדת הכלכלה בנושא המאבק בקטל בדרכים. הוסיף בציניות: סוף סוף מצאנו את האשם בתאונות – הסמארטפון


09:59 ,25.07.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה אתמול ביוזמת היו"ר כבל לישיבה מיוחדת במסגרת המשך המאבק בקטל בדרכים, בהשתתפות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר.

 

היו"ר כבל פתח את הישיבה, כמדי שבוע, בציון מספר ההרוגים בתאונות דרכים שעומד מאז תחילת השנה על 224, לעומת 212 הרוגים בתקופה המקבילה אשתקד. "אם לא יקרה נס נמצא את עצמנו חוצים את רף 400 ההרוגים השנה", אמר.

 

 יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, ח"כ יעקב אשר, התייחס לחוק הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים שיפקע בסוף השנה ואמר כי זו הזדמנות לחדד את תפקיד הרשות כחוד החנית במאבק. הוא אף קרא להעביר חלק מההכנסות מקנסות התעבורה למלחמה בתאונות הדרכים.

 

המנכ"ל גרונר אמר כי הדבר החשוב הוא הורדת מספר ההרוגים לכל קילומטר נסועה, תוך התמקדות בתוצאות ולא בתשומות של תוספת שוטרים או מצלמות. הוא הסביר כי למרות שמספר הנהגים, הרכבים והנסועה עולים בהתמדה, מספר ההרוגים ירד, עד למפנה שחל ב-2012 אז החל המספר לעלות. "כשניסינו ללמוד מה השתנה, גילינו גברותי ורבותי שאז הסמארטפון כבש את חיינו בסערה, הוא שינה לנו את החיים לטובה אבל גבה מאיתנו מחיר כבד מאוד. אי אפשר לטפל בהתמכרות של הישראלים לסלולרי על ידי הוספת עוד מצלמות מהירות ועוד ניידות. צריך פתרון טכנולוגי לבעיה טכנולוגית, וזה מה שעשינו תגברנו את הממד הטכנולוגי וחיזקנו את מיזם שומרי הדרך של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים", אמר. הוא

הוסיף כי אף יצא קול קורא לפיתוחים שמתמודדים עם השימוש בסלולרי בנהיגה.

 

יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן הרוש, אמר כי יש מדינות במערב שכולם מדברים בסלולרי ומסמסים בנהיגה, אבל זה לא גורם אפילו לתאונה אחת. " למדתי בדיון הזה דבר אחד: סוף סוף מצאנו את האשם בתאונות, הסמארטפון! הסלולרי קיים כבר מעל 20 שנה וכולנו משתמשים בו בנהיגה, עד שלא יטפלו בגורם האנושי לא יהיה שום שינוי" אמר.

 

בן הרוש אמר במהלך הדיון כי "אני יושב בוועדה הזאת הרבה שנים. חוץ מקנסות והכבדה על הציבור והתעסקות בכל מיני פטנטים, אף אחד לא מתעסק בגורם האנושי שהוא הנהג. בשנת  1996הוקמה ועדת מנכ"לים בנושא הזה, מאז ועד היום יש אלפי הרוגים ולא יעלה על הדעת שפעם אחת הממשלה לא מתכנסת בנושא הקטל בכבישים. מתעסקים רק בתאוריות וכולם מפרגנים אחד לשני וצריך כבר להגיד די! בחמש השנים האחרונות אוטובוסים ומשאיות מעורבות במעל 36% בתאונות הקטלניות. מישהו אמר נעשה סטופ? החלפתי כבר מעל עשרה מנכ"לים, עושים 2 צעדים קדימה ו-4 צעדים אחורה".

 

מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר אייל, אמרה כי חוץ מאכיפה וטיפול בתשתיות צריך לדבר גם על תרבות הנהיגה, וגם לנהגים ולהורים יש אחריות. לדבריה, לא יכול להיות שהורים קונים לילדים הקטנים שלהם הוברבורד ואופניים חשמליים. "קשה לאכוף כשכל אדם שני הוא עבריין", אמרה.