השבתת הרכבת: המובילים יתגייסו לטובת יבואנים ויצואנים

בשל השבתת חטיבת המטענים של הרכבת, המובילים יתגמשו במחירים ובשעות הפעילות מול הנמלים. בן הרוש: השקעה בחטיבת המטענים ברכבת היא בזבוז


00:00 ,21.03.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

בישיבה בין גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, לבין צבי פלדה, יו"ר ועדת התובלה של התאחדות התעשיינים, סוכם כי בשל השבתת פעילות המטענים ברכבת ישראל, מועצת המובילים תבוא לקראת היבואנים והיצואנים ותעזור להם בהעברת המטענים לייעדם.

בשיחה של מערכת PORT2PORT עם פלדה, הוא ציין כי ישיבה זו נעשתה ביוזמתו. למרות שעוד לא התקבלו בהתאחדות התעשיינים תלונות מצד יבואנים ויצואנים על השבתת חטיבת המטענים של הרכבת, ביקש פלדה למצוא פתרון עבורם להובלת המטענים. "כל אלה שנתקעו מחפשים דרך כיצד להוביל את המטענים. הרכבת הובילה את המטענים בין הנמלים והיום אין רכבת וצריך להעביר בדרך היבשה" אצר פלדה.

עוד ציין פלדה כי, בעקבות הישיבה סוכים כי, מועצת המובילים לא תעלה מחירים, ואף תהיה גמישה במחירים ובשעות הפעילות מול הנמלים. גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים אישר את הדברים בשיחה עם PORT2PORT ומעלה טענה כי ישנו אבסורד בכך שהרכבת מובילה בלילות, בעת שהכבישים ריקים, מטענים בין נמל חיפה לנמל אשדוד ומשאיות של מובילים נוסעות ריקות בימים לנמל אשדוד להעביר מכולות לכיוון צפון חזרה.

"אני לא צריך לייקר מחירי הובלה אם אני נוסע מלא וחוזר מלא" אומר בן הרוש. אך לטענתו ישנה בעיה חמורה בהשקעת המדינה ברכבת שמעבירה סך הכל 5% מהמטענים. " אני כבר כל השנים בתביעות תשר התחבורה שיש פה איזה טעות של כל כלכלני משרד התחבורה והאוצר כל השנים" לדבריו השקעה בחטיבת המטענים ברכבת היא בזבוז. "בשביל מה משקיעים, בשביל גידול של עוד 2% בהעברת המטענים? במקום לקחת ולעשות השקעה כלכלית במובילים".

הוא מוסיף כי, העלה טענות אלו עוד לפני שנתיים בפני שאול מופז, כאשר כיהן כשר התחבורה, והוא הורה בזמנו למדען הראשי לבדוק אותן אך לא נעשה דבר בעניין. הוא הוסיף כי, גם בתכנית אב להובלת מטענים ביבשה שמינה ב-2008 מנכ"ל משרד התחבורה דאז גדעון סיטרמן, נקבע כי אין שביעות רצון מצד לקוחות בנושא עמידה בזמנים של הרכבת וכי המחירים לא כלכליים. "למה שהמדינה לא תסבסד אותנו" אומר בן הרוש "מי שאשם בכל המחדל הזה זה האוצר ומשרד התחבורה. זורקים תקציבים של מיליארדים לרכבת מבלי לבדוק הנתונים".

נזכיר כי, שינויים מבניים הנערכים ברכבת, לפיהם תפקידים שהיו בידי עובדי הרכבת הופרטו והועברו למיקור חוץ וכן הפיכתה של חטיבת המטענים חיברת בת, הם אלו שהביאו לסכסוך העבודה בין העובדים להנהלה. עקב כך החלו בחטיבת המטענים בעיצומים ושיבושים בקווי המטען.

משרד התחבורה: רכבות המשא חשובות לישראל 

 

ממשרד התחבורה נמסר כי, בניגוד לטענות בעניין שינויים מבניים הנערכים ברכבת, טרם הופרט דבר והעיצומים בחטיבת המטענים החלו לפני פחות משבוע. 

  

עוד נמסר כי, טענותיו של גבי בן הרוש חסרות כל שחר ואינן מבוססות. רכבות המשא בעלות חשיבות גדולה לתחבורה בישראל, שכן הן מורידות מהכבישים אלפי משאיות. לוח הזמנים הקבוע ונפח ההובלה הגדול מייעלים את המערך הלוגיסטי של הייבוא והייצוא. אלה מפחיתים את עומסי התנועה, זיהום אוויר ומספר תאונות הדרכים. 

  

עוד נמסר כי, רכבת משא אחת יכולה להעביר מטען של 62 משאיות סמיטריילר בממוצע. בשנת 2010 הסתכמה הובלת המטענים ברכבות משא בכשבעה מיליון טון מטענים, גידול של כ-24% לעומת השנה הקודמת.