השתלמות מיוחדת לשוטרי היחידה לאכיפת רכב כבד

במסגרת ההשתלמות המיוחדת למדו שוטרי היחידה לאכיבת רכבים כבדים אודות חוק שירותי הובלה, תקנות, ריתום, נקודות עיגון וכדומה. גבי בן הרוש: כל תחום ההכשרה ברכב כבד לוקה היום בחסר גם בתחום העיוני וגם בתחום המעשי


10:39 ,17.03.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

בשבוע שעבר התקיימה במטה הארצי של משטרת ישראל ברמלה השתלמות לשוטרי יחידת לאכיפת רכבים כבדים של משטרת התנועה. היחידה קמה בשנת 2017 על ידי המשרד לביטחון פנים בעקבות יוזמת מועצת המובילים.

 

לדברי גבי בן הרוש, יו״ר מועצת המובילים: ״כל תחום ההכשרה ברכב כבד לוקה היום בחסר גם בתחום העיוני וגם בתחום המעשי, עד היום לא היתה בארץ הכשרה מסודרת להעמסת וקשירת מטענים ועכשיו יצאנו בפיילוט בנושא לשוטרים, נהגם, סדרנים, מורי נהיגה וקציני בטיחות.

 

במקרים רבים המטענים קשורים בצורה רשלנית או שהם מעל לעומס המותר בחוק, דברים שעלולים להביא לשחרור המטען או להתהפכות הרכב תוך סיכון הנהג וסביבתו. חשוב גם להבין שהתשתיות בארץ אינן סלחניות, אין מספיק מפרצי עצירת חירום, אין חניונים מסודרים לרכב כבד, השוליים צרים ואינם תקניים וכדומה. בנוסף, קיימת גם תופעת האישורים שחלק מקציני הבטיחות מספקים לציי רכבים, שגובלת לעיתים בחוסר אחריות, כאשר חלקם אף פיקטיביים.

 

קיים חוסר ידע בסיסי אצל שוטרי תנועה שלא מכירים את חוק שירותי הובלה ואת תקנות התעבורה. חלק גדול מהדו״חות ניתנים שלא בצדק. שוטר שעוצר משאית לא יודע אפילו מה בעצם הוא צריך לבדוק. שוטר מקצוען שתופס עברייני תנועה יכול לחסוך בחיי אדם ולמצב הזה אנו רוצים להגיע. המפגש עסק בחוק שירותי הובלה, תקנות, ריתום, נקודות עיגון וכדומה. חשוב שאותם שוטרים יתמקצעו באכיפה וימנעו הישנות מקרים שעלולים לגרום לתאונות״.

 

קיים חוסר ידע בסיסי אצל שוטרי תנועה שלא מכירים את חוק שירותי הובלה ואת תקנות התעבורה. חלק גדול מהדו״חות ניתנים שלא בצדק. שוטר שעוצר משאית לא יודע אפילו מה בעצם הוא צריך לבדוק. שוטר מקצוען שתופס עברייני תנועה יכול לחסוך בחיי אדם ולמצב הזה אנו רוצים להגיע

גבי בן הרוש

 

 

מעורבות כלי רכב כבדים בתאונות הקטלניות גבוה משמעותית משיעור הימצאותם על הכבישים. 33 מתוך 315 הרוגים בכבישים בשנת 2018 נהרגו בתאונות שבהן היה מעורב רכב כבד, מדובר ב 10.5% מכלל ההרוגים. לאחר שנים בהם התריעה מועצת המובילים מעל כל במה אפשרית על בעיית הגורם האנושי שהיא הגורם העיקרי לתאונות הדרכים, ולאחר בקשות חוזרות ונשנות להכשרה מעמיקה ומסודרת, החליט משרד התחבורה על פיילוט של השתלמות של 400 נהגים, שוטרי אגף התנועה, סדרני עבודה וקציני בטיחות בחברות הובלה והסעה. לצורך התכנית, הופקה חוברת הסבר להעמסת וקשירת מטענים וכן סרטוני הסבר בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

 

לדברי רפ״ק אלימלך זטלמן, קצין מדור תעבורה באגף התנועה במשטרה: ״ההשתלמות היום היא תוצאה של עבודה משותפת של  מדור תעבורה באגף התנועה במשטרה, מועצת המובילים, משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים״.

 

שוטרי היחידה לאכיפת משאיות יקבלו חוברת הדרכה בנושא. ההשתלמות היום היא השתלמות ראשונה ובהמשך גם קציני בטיחות, נהגי רכב כבד וגורמים נוספים יעברו אותה במטרה להגיע למצב בו המטענים רתומים כמו שצריך, דבר שימנע את התאונה הבאה בעקבות שמיטת מטען

סגן ניצס נועם בייגנסקי 

 

לדברי  סגן ניצב נועם בייגנסקי, ראש מדור תאונות דרכים של אגף התנועה במשטרה: ״אנחנו היום אוכפים על פי התוצאה הסופית אם המטען נשמט למשל, אבל יש מקרים בהם עוד לפני שהמטען נשמט אפשר לראות שרק זורקים את הכבל מצד לצד מבלי להדק אותו כדי לא לפגוע במטען. לפני יותר מארבע שנים, ועדה במכון התקנים כתבה תקן לריתום מטענים, אך התקן נכתב בשפה של מהנדסים ולא של נהגים. מועצת המובילים, משרד התחבורה והרלב״ד פישטו את התקן והיום שוטרי היחידה לאכיפת משאיות יקבלו חוברת הדרכה בנושא. ההשתלמות היום היא השתלמות ראשונה ובהמשך גם קציני בטיחות, נהגי רכב כבד וגורמים נוספים יעברו אותה במטרה להגיע למצב בו המטענים רתומים כמו שצריך, דבר שימנע את התאונה הבאה בעקבות שמיטת מטען״.

 

מאיר אלרם, מנהל אגף נהגים ואכיפה, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים: ״אנחנו עוד נעשה שינויים בחוברת ונדייק אותה והיא תלווה את שוטרי התנועה באכיפה ממש כמו שיש את ספר החנ״א (חוברת נוסחי אישום). החוברת תסייע לשוטרים בזיהוי סוג מטען והדרכים הנכונות להעמסתו, קשירתו והובלתו בכדי שניתן יהיה לבצע אכיפה״.