כנס מועצת המובילים: קריאה להפוך את מקצוע הנהג למקצוע מועדף

בן הרוש: עוד ועדה ועוד חקיקה אבל הדברים לא מיושמים. ח"כ יצחק וקנין: יש להקים ועדה נפרדת לנושא התחבורה. ח"כ מיקי לוי: בקרוב תפעל במשטרת התנועה יחידה מיוחדת שתטפל ברכב כבד


10:20 ,29.05.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

הכנס המרכזי של מועצת המובילים והתאחדות בעלי מפעלי הובלה התקיים בסוף שבוע שעבר (25.5) במרכז הקונגרסים בחיפה.

 

במסגרת הכנס, בו השתתפו בכירים מענף הרכב התקיים פאנל תחת השם "יחסי גומלין בין המגזר העסקי ותהליכים רגולטוריים - כנסת/ ממשלה", בהנחייתו של ד"ר יורם זבה, נשיא לשכת הספנות הישראלית, ובהשתתפות ח"כ ענת ברקו, ח"כ יצחק וקנין, אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, וגבי בן הרוש, יו"ר המועצה וההתאחדות. בנוסף, דוד כוכבא, מנכ"ל המועצה וההתאחדות, קיים בכנס ראיון אישי עם מיקי לוי, ח"כ (יש עתיד) וניצב בדימוס ולשעבר סגן שר האוצר ומנכ"ל אגד תעבורה.

 

גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים, אמר במהלך הפאנל כי "ענף ההובלה וההסעה משרת את הכלכלה בישראל ואת מערכת הביטחון ומה שמעיב עלינו בחמש השנים האחרונות זוהי העלייה הדרמטית של מעל 30% בתאונות הקטלניות באוטובוסים ובמשאיות. לפני שנתיים הצגתי בפני שר התחבורה את חוליי ענף ההובלה וההסעה והוא התחייב להקים אמנה בין הממשלה למועצת המובילים ובאותו מעמד הנחה את המנכ"ל שלו להכין את האמנה הזו בשביל ליישם את כל הדוחות וההמלצות של הוועדות השונות שעוסקים בהכשרת הנהג, תשתית ראויה, מחסור בנהגים וכל מה שהממשלה לא יישמה משנת 2002. אך כמובן עד היום זה לא קרה. אני לא מבין למה לא מיישמים את מסקנות כל הוועדות שהממשלה הקימה? כולל המכון הרפואי שאין לו תרומה, ורק מחמיר את המחסור בנהגים וכבר מזמן התחייבו לבדוק ולשנות את זה".

 

בן הרוש פנה לחברי הכנסת והוסיף "ועדת הכלכלה, חוץ מאשר הכפלת הקנסות ב-10 השנים האחרונות, לא מצאה לנכון לבדוק במבחן התוצאה האם זה תרם להפחתת התאונות, ועובדה שעדיין יש עלייה מבהילה בקטל בכבישים. צריך ללכת שנתיים - שלוש אחורה ולראות האם זה בכלל היה אפקטיבי".

 

דוד כוכבא, מנכ"ל מועצת המובילים: "ענף ההובלה הינו ענף עתיר הון עתיר כוח אדם, מפעיל ציוד שעומד בחזית הטכנולוגיה, מעסיק כ-100,000 עובדים בתנאי שכר טובים, תומך בכלל ענפי המשק: חקלאות, תעשיה, מסחר, תשתיות, ביטחון ועוד. אין ספק שמדובר במנוע צמיחה חשוב מעין כמוהו. הטכנולוגיה גילתה ב-10 השנים האחרונות את ענף הרכב, החל ממנועים משוכללים יורו 6, מערכות לניהול צי רכב, מערכות מדידה והערכה של תפקודי הנהג, וכמובן הרכב האוטונומי. כל אלה יוצרים סביבת עבודה מודרנית עם דרישות מקצועיות גבוהות מבעלי החברות והדרג הניהולי, וכל זה במסגרת שוק תחרותי שמתמודד על אחוזי רווח נמוכים שמתקבלים מתפעול יעיל של ציוד יקר, ניהול מערך תחזוקה חכם, גיוס הון מקצועי וכלים כמעט מדעיים לביצוע מעקב והערכות מצב שוטפים, על מנת לגלות בזמן באגים ונפילות במערכת שפוגעים אפילו זמנית ביעילות. אנחנו למעשה מתווכים בין ספקים ללקוחות, ולא אחת נלחצים בין שני המערכות הללו, כל אחת והאינטרסים שלה, לרוב בין אינטרסים מנוגדים, בתוך משחק סכום אפס, הרווח של האחד הוא ההפסד של האחר. כאן מועצת המובילים נכנסת לתמונה, כאשר אנחנו מייצגים את האינטרס הציבורי, ולמעשה משחררים את חברת ההובלה מלעמוד לבד מול הלקוח ויתר השחקנים".

 

ח"כ יצחק וקנין: "הרגולציה מכבידה על המעסיקים ועל הנהגים וכל פעם מוסיפים עוד נדבך ועוד נדבך, מי ילך להיות נהג עם העומס הזה? צריך לקחת את מי שיושב פה ולשים אותו במשרד התחבורה כדי ששם יבינו איך המערכת עובדת בשטח, הם לא מכירים את המציאות הזאת, פעם בחודש לפחות אני מדבר עם גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים ואני רואה שהבעיה המרכזית היא הנתק שבין המערכת למעלה לזאת שלמטה, הם לא יורדים למציאות היומיומית של הנטל שיש במערכת הזאת. פלא שהיא בכלל שורדת. יש בעיה של שטחיות כשמביאים את הדברים  לחקיקה, מעטים מהחכ"ים יושבים בדיון מתחילתו ועד סופו ויכולים לרדת לעומק הדברים, להטמיע ולשנות".

 

וקנין הוסיף כי ועדת הכלכלה מטפלת במגוון רחב מדי של תחומים ועל כן לדעתו יש להקים ועדה שתוקדש רק לנושא התחבורה: "הפכנו למדינה שגוזרת סרטים. עוד מחלף ועוד מחלף, אבל התקציב של משרד התחבורה צריך ללכת למלחמה בתאונות הדרכים וזה יקרה רק אם ישבו עם אנשים מהשטח כמו גבי בן הרוש ורק אם יקימו ועדה ספציפית לנושא".

 

ח"כ ד"ר ענת ברקו: "יש להפוך את מקצוע הנהג המקצועי למקצוע מועדף. הגשתי הצעת חוק בנושא, זהו הפיתרון הטוב ביותר לבעיית המחסור בנהגים, נהגים מקצועיים בצבא עוברים את ההכשרה הכי טובה במקצוע הזה, יש להם נסיעות מבצעיות על בט"שיות, מה יותר מזה?".

 

אבי אדרי, יו"ר ארגון עובדי התחבורה בהסתדרות החדשה: "יש לנו פרטנר בליכוד - ישראל כץ. ישבנו איתו בדיון והוא מוכן לתקצב מקצוע מועדף. הבעיה היא שהרגולציה הפנימית בין משרדי הממשלה היא בעייתית. רק אם משרד התחבורה, משרד הכלכלה ומשרד האוצר יישרו קו, נהג מקצועי יהפוך למקצוע מועדף".

 

מיקי לוי: "המחסור הקריטי בנהגים יוביל לכך שישראל תשלם מחיר יקר. לדעתי צריך להפוך את זה למקצוע מועדף בהוראת שעה לחמש שנים בכדי שנוכל לבחון את תוצאות המהלך הזה. אני מתחייב שאם מועצת המובילים תעביר לי מכתב מסודר שבו יפורט מהו הנזק הכלכלי, מהן דרכי הפיתרון וכו', אני אטפל בנושא מול ועדת הכספים שהיא הוועדה עם הכי הרבה שיניים בכנסת".

 

לוי הוסיף כי הוא תומך בהצעתו של ח"כ יצחק וקנין: "עכשיו נושא התאונות מטופל על ידי משרד התחבורה, המשרד לביטחון פנים שאחראי על אגף התנועה במשטרה, משרד הכלכלה שאחראי על ההכשרות ומשרד המשפטים מהצד של בתי המשפט המטפלים בעבריינות בכביש. ועדה נפרדת שתוקדש לנושא התחבורה תוכל לטפל במגוון התחומים בענף, ויש מספר חברי כנסת כמו דב חנין, ד"ר ענת ברקו, איציק וקנין ואני שאנו משוגעים לדבר ונוכל לסייע.

 

בנוסף, ציין לוי: "תת ניצב ירון ידיד, ראש אגף התנועה במשטרה, עדכן אותי שבימים הקרובים הם מסיימים להקים יחידה מיוחדת שתטפל באכיפה של רכב כבד".