מועצת המובילים למש׳ התחבורה: נגיש בג״צ בגין אי קיום המלצות של ועדות ציבוריות

גבי בן הרוש: ״לא נשב יותר בחיבוק ידיים ונילחם על כך בכל האמצעים העומדים לרשותנו. עד מתי תמשיך הממשלה לאמץ המלצות שאיננה טורחת ליישם?״


13:36 ,16.01.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

הנהלת מועצת המובילים החליטה פה אחד בדיון חירום לפעול להגשת בג״צ כנגד משרד התחבורה בגין אי קיום המלצות והחלטות שניתנו במסגרת ועדות ציבוריות וצווי בתי המשפט ואשר נועדו להסדיר את ענף ההובלה ולהתמודד עם הקטל בדרכים, בהן: בג״צ בגין תקנה 168 בנושא חוק שעות עבודה ומנוחה משנת 1999, ועדת סגיס משנת 2002, ועדת לנגנטל משנת 2003, תכנית אב להובלת מטענים של משרד התחבורה משנת 2008, דו״ח המדען הראשי של משרד התחבורה זאב שדמי משנת  2012, בג״צ מועצת המובילים משנת 2003 בנושא התשתיות ועוד.  

 

לטענת מועצת המובילים, במסגרת ועדות אלה, חלקן לבחינת ענף ההובלה בארץ וחלקן לבחינת דרכים להתמודדות עם הקטל בכבישים, ניתנו המלצות שונות, להן היה שותף משרד התחבורה. המלצות אלה אומצו על ידי שרי התחבורה השונים, אולם לא הגיעו לידי ביצוע.  בנוסף, אי קיום ההמלצות וההחלטות השונות הוזכר יותר מפעם אחת בדו״חות מבקר המדינה, נידון בישיבות רבות עם נציגי מועצת המובילים במשרד התחבורה וכן בישיבות ועדת הכלכלה - אך תוצאות אין.

 

יו״ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים של ועדת הכלכלה, ח״כ יעקב אשר, שמע את הדברים מפי יו״ר מועצת המובילים גבי בן הרוש, בדיון שנערך בוועדה בנובמבר האחרון, ותגובתו לבן הרוש היתה: ״לך לבג״צ״. בעקבות המלצתו של ח״כ אשר פנתה מועצת המובילים למשרד התחבורה באמצעות עו״ד יורם תובל במכתב מקדים בג״צ, עם העתק לח״כ יעקב אשר, יו״ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים של ועדת הכלכלה.

 

לדברי גבי בן הרוש, יו״ר מועצת המובילים: ״בישראל יש כ-350 הרוגים בממוצע בשנה כתוצאה מתאונות דרכים. עלות המדינה לשנה בטיפול בתאונות מסתכמת בכ-12 מיליארד שקל בשנה. הציבור משלם על אי יישום ההמלצות של הועדות השונות בכסף ובדם. מעבר לכך מדובר פה בזילות בית המשפט שהתערב לא פעם אחת, תוך חיוב משרד התחבורה לקיים את ההמלצות. הדבר פוגע גם בענף ההובלה ובעקבות כך בכל ענפי המשק, המסחר והתעשייה. לא נשב יותר בחיבוק ידיים ונילחם על כך בכל האמצעים העומדים לרשותנו. עד מתי תמשיך הממשלה לאמץ המלצות שאיננה טורחת ליישם?״

 

בין ההמלצות שהתקבלו לאורך השנים אך לא יושמו: חובת הדרכה תקופתית לנהגים מקצועיים העוסקים בהסעת נוסעים ובהולכת מטענים, הכשרת שוטרי תנועה, קציני בטיחות ועוד. בתחום התשתיות הקמת מפרצי עצירה ואזורי חנייה ומנוחה בצירי תנועה ראשיים עבור משאיות ואוטובוסים. תיקון תקנה 168 שעות עבודה ומנוחה אשר מכשילה את נהגי האוטובוסים והמשאיות ונתונה למספר פרשנויות. יישום החלטת סגיס לטיפול במחסור החמור בנהגי רכב כבד שפוגעת בכל תחומי המשק. כמו כן, אימוץ תקינה אירופאית במכלול תחומים כמו רכב, תקינה ותשתיות וגם תקנה 276 הקובעת חובת קיום טסט שנתי לאוטו כל חצי שנה – קרי שני טסטים שנתיים לכל הרכבים המסחריים מ-10 טון ומעלה – תקינה שאינה תואמת את התקינה האירופאית.