פורום לקוחות הנמלים לשר התחבורה: טפל במחסור הקריטי בנהגי משאיות

ד״ר יורם זבה, נשיא לשכת הספנות הישראלית ויו״ר פורום לקוחות הנמלים, פנה אתמול במכתב לשר התחבורה סמוטריץ׳ והזכיר לו את מסקנות הוועדה הבין משרדית משנת 2014 שדנה במחסור והסיקה מסקנות. ד״ר זבה: ״ חמש שנים בוזבזו מבלי ליישם את מסקנות הוועדה״


13:21 ,29.07.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

ד״ר יורם זבה, נשיא לשכת הספנות הישראלית ויו״ר פורום לקוחות הנמלים, פנה אתמול במכתב לשר התחבורה הזמני, בצלאל סמוטריץ׳, בנושא המחסור הקריטי בנהגי משאיות הקיים בישראל. לטענת ד״ר זבה, זה מספר שנים שהמחסור בנהגי משאיות מתבטא בחוסר של כ-2,000 נהגים. 

 

דר״ זבה מזכיר במכתבו לשר התחבורה הזמני כי בשנת 2014 התכנסה וועדה בין-משרדית שדנה במחסור בנהגים לתחבורה הציבורית ומשאיות. ״הוועדה ערכה מיפוי מדויק של הבעיה, כולל התייחסות לקורסים, לקיצור תהליכי רישוי, שינויים ארגוניים, ייעול ערוצי האיתור והגיוס, תקציב להכשרה ומחויבות המעסיקים. הוועדה גם התייחסה לתנאי עבודה ושכר״, מציין ד״ר זבה במכתבו.

 

ד״ר זבה ממשיך וכותב כי ״הוועדה הוכיחה שלא מדובר בגזירה שאין לעמוד בה, אלא להפך - ניתן לתקן את המצב. אולם, אליה וקוץ בה, חמש שנים בוזבזו מבלי ליישם את מסקנות הוועדה והמצב מחמיר והולך, כאשר המחיר לחוסר, על כל מחדליו, הולך ועולה״.

 

ד״ר זבה, אשר משמש כאמור כיו״ר פורום לקוחות הנמלים בהם היבואנים והתעשיינים, ביקש משר התחבורה ש״יפעיל את מלוא סמכויותיו ליישום מלא של מסקנות הוועדה הממשלתית כדי לפתור אחת ולתמיד את הבעיה הכאובה הזו שכולנו סובלים ממנה״.

 

ד״ר זבה מוסיף כי ״המחיר לחוסר במשאיות מתבטא בהעסקת נהגים לא כשירים, אי הקפדה על התקנות שלא לדבר על החוק ועלייה מדאיגה של תאונות והרוגים וכמובן בעיכובים ובשרות לא יעיל״.

 

לדברי זבה, קיים כשל מערכתי בקליטת נהגים צבאיים למערכת האזרחית. הוא נותן דוגמה על מקרה אמיתי פרטי בו נהג צבאי בעל רישיון וניסיון צבאיים שניגש מיד עם שחרורו לתהליכי קבלת הרישיון האזרחי. הנהג פעל באמצעות מכון רישוי במשך שמונה חודשים וכל מאמציו לקבל תשובות לאחר בדיקות ומבחנים עלו בתוהו. ״נהג מוכן לעבודה והמערכת חוסמת את דרכו – כיצד ניתן להסביר את זה?״, תוהה ד״ר זבה.

 

נציין כי ענף התחבורה הינו חלק בלתי נפרד משרשרת האספקה. מכולה הנפרקת בנמל מגיעה ליעדה במשאית. הגרעינים והאמוניאק שנפרקים בחיפה ״מטיילים״ עד ליעדיהם בדרום על גבי משאיות. התלות במשאיות היא קריטית - הן בארץ והן בחו״ל.