ועדת הכלכלה תומכת בהמשך תפעול נמל אילת

ועדת הכלכלה החליטה לתמוך בהמשך פיתוח ותפעול הנמל ואף לגבש הצעת חוק ממשלתית. לטענת גבי הרוש שהשתתף בדיון הוועדה יש לגבש מדיניות תפעולית ופיננסית שמבוססת על עידוד הנמל.


00:00 ,28.06.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה החליטה לתמוך בהמשך פיתוח ותפעול הנמל ואף לגבש הצעת חוק ממשלתית. לטענת גבי הרוש שהשתתף בדיון הוועדה יש לגבש מדיניות תפעולית ופיננסית שמבוססת על עידוד הנמל

בדיון שהתקיים אתמול, 27 ביוני 2007, בוועדת הכלכלה בכנסת, נדון עתידו של נמל אילת כשער ימי לדרום. בין המשתתפים בדיון היה מנכ"ל משרד התחבורה גדעון סיטרמן אשר הדגיש כי בכוונת המשרד לבחון את תפקודו של נמל אילת ואף הזכיר את הוועדה שהוקמה לאחרונה בראשותו של פרופ' יהודה חיות לבחינת חלופות אסטרטגיות  לנמל אילת.
 
כמו כן השתתף בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, אשר הדגיש  בפני חברי הוועדה כי הוא דוחה מכל וכל כל מהלך אשר יגרום בסופו של דבר לסגור את הנמל.
 
בדבריו בוועדה קבע בן הרוש כי נמל אילת הינו בעל חשיבות אסטרטגית, ויש רק לקנא בשכנים מעקבה על מדיניות הפיתוח המואץ של הנמל. בביקור שהתקיים לאחרונה בעקבה, אמר בן הרוש, היה עצוב להשקיף משם כיצד נראה נמל אילת השומם, לעומת נמל פעיל בעקבה, ולצדו עיר תוססת ומתפתחת. "בנמל עקבה עוגנות 5 אוניות עם מטען, ובאילת הנמל שומם".
 
לטענת בן הרוש, אין צורך לסבסד את ההובלה היבשתית על מנת להבטיח כדאיות כלכלית, אלא יש לגבש מדיניות תפעולית ופיננסית שמבוססת על עידוד הנמל כגון הפחתת אגרות ומתן פטורים, הפחתה דרסטית של גובה דמי השימוש שמועברים לחנ"י, בניית מערך אחסנה לסחורות בכדי לתאם לוח זמנים ביצוא וביבוא, וזאת על מנת להבטיח הובלה יבשתית בשני הכיוונים. בן הרוש טען כי על הממשלה, במקביל, להקצות תקציב משמעותי לפיתוח הנמל, ולהתאים אותו לדרישות של נמל מודרני.
 
אני מקווה, אמר בן הרוש, כי אין כאן יד נעלמה שמכוונת תהליך של דעיכת הנמל, על מנת "לקטוף" אותו כנכס נדל"ן.
 
יש לציין כי הוועדה החליטה לאמץ את הקו התומך בהמשך פיתוח ותפעול הנמל. הצעת חוק ממשלתית תגובש בהתאם, ובמקביל התבקשה חברת צים להמשיך לפקוד את הנמל לשישה חודשים נוספים, עד לגיבוש סופי של פרטי מדיניות הממשלה ביחס לנמל אילת.
 
כידוע, עד עתה הנמל תופעל על ידי אוניות של חברת צים, במקביל לסבסוד ההובלה היבשתית שבוצע על ידי חברת ההובלה "תים", שהינה חברת בת של צים. כאשר משרד האוצר החליט על הפסקת הסבסוד הדבר השפיע על שיקולי הפקידה של צים בנמל עקב היעדר כדאיות כלכלית בשל הוצאות ההובלה היבשתית מאילת למרכז הארץ.