במסגרת עבודת מטה משותפת של הנהלת מועצת המובילים בשיתוף עם הנהלת נמל הדרום ובמטרה לייעל את המערך התפעולי בנמל, קיימו הצדדים אמש כינוס באשדוד, שבו השתתפו גבי בן הרוש, יו״ר מועצת המובילים; דוד כוכבא, מנכ״ל מועצת המובילים; לאה בוגץ׳ גנוסר, מנכ״לית MSC ישראל; אייל ברוך, מנכ״ל נמל הדרום; ואבי ויינשטיין, סמנכ״ל התפעול של הנמל וכן מנכ״לים ומנהלי תפעול מחברות ההובלה הגדולות, לצד בכירים נוספים.
גבי בן הרוש, יו״ר מועצת המובילים, פתח את הדיון וציין כי בפגישה שהתקיימה לפני כשבועיים עלו תלונות רבות על תפעול הנמל, אך ניכר שיפור בשירות מאז. עם זאת, הוא הדגיש שהמתנות ארוכות של נהגים ממשיכות להוות בעיה משמעותית, הפוגעת בפרנסת הנהגים וגורמת לעבירות על חוקי שעות עבודה ומנוחה. בן הרוש הוסיף כי המצב מחייב פתרונות תפעוליים מתואמים שיקצרו את התורים בכניסות לנמל וישפרו את מערך השבת המכולות.
דוד כוכבא, מנכ״ל מועצת המובילים, הדגיש את הצורך בטיפול כולל בכל שרשרת האספקה, וציין כי שעות השיא בנמל, הנמשכות מ-7:00 בבוקר ועד 17:00 בערב, נגרמות בשל היעדר היענות מצד בעלי המטען לפעילות בשעות הערב והלילה. הוא הבהיר כי במציאות כזו מערכת לניהול תורים לא תביא לפיזור העומסים, וקרא להנהלות הנמלים וחברות הספנות לפעול מול לקוחותיהן כדי לשנות את דפוסי הפעילות. לדבריו, ענף ההובלה מהווה כיום את החוליה הגמישה בשרשרת, מה שיוצר אי-ודאות מתמדת ביחס להיקף העבודה והתפוקה היומית.
במהלך הדיון הציגו נציגי נמל הדרום את האתגרים הייחודיים שנובעים מהיות הנמל היחיד בארץ שמקבל אניות מכולה בעלות קיבולת גבוהה במיוחד (Mega Ships), כאשר לעיתים מגיעות שלוש אניות כאלו בפרק זמן קצר של שלושה ימים הדבר יוצר עומסים כבדים על הנמל וחברות ההובלה.
אבי ויינשטיין, סמנכ״ל התפעול של הנמל, פירט מספר פתרונות שנמל הדרום כבר יישם, כמו הודעה מראש שלא להביא מכולות ריקות בימי עומס קיצוני, הקדמת שעות הפעילות ל-5:00 בבוקר, והוספת שטח לאחסון כ-1,200 מכולות ריקות. בנוסף, הוטמעה מערכת לניהול תורים שמאפשרת פיזור עומסים ושירות מהיר יותר, לצד פריקת מכולות ישירות לרציף באמצעות מנופים ניידים.
בפגישה עלו גם הצעות נוספות, כמו מתן עדיפות לנהגים המשתמשים במערכת זימון התורים, פנייה ללקוחות הגדולים של MSC לפיזור שעות העבודה, ושיתוף פעולה טכנולוגי בין מערכות הנמל למערכת תס״ק ים.
גבי בן הרוש הדגיש את הצורך הדחוף בקבלת שטח נוסף לאחסון מכולות ריקות, וציין שהתכנון של הנמלים החדשים לא כלל מענה תשתיתי מתאים, דבר שמכביד על התפעול.
בסיום המפגש שיבח בן הרוש את שיתוף הפעולה הפורה בין נמל הדרום ל-MSC, והביע תקווה כי המאמצים המשותפים יובילו לשיפור משמעותי בתפקוד הנמל. הוא הוסיף כי מועצת המובילים תמשיך לעקוב מקרוב אחר ההתפתחויות.