נשיא Adani Ports: מצפים להביא צמיחה לעסקים של נמל חיפה

הפער האדיר בין ההצעות לרכישת חברת נמל חיפה מסמן רכישה אסטרטגית מצד הקבוצה ההודית שמצפה להשקיע בסקטורים נוספים. בעלי קבוצת אדאני: לזכייה משמעות אסטרטגית והיסטורית עצומה עבור שתי המדינות. נשיא אדאני פורטס: מעוניינים להשקיע בטכנולוגיה ואנרגיה ירוקה בישראל


13:57 ,17.07.2022 מאת: מערכת פורט2פורט

כפי שפרסמנו ביום חמישי, משרד האוצר הודיע על סיום הליך ההתמחרות שערכה הוועדה למכירת מניות המדינה בנמל חיפה. הקבוצה שזכתה במכרז להפרטת חברת נמל חיפה  מורכבת מחברת גדות מסופים הישראלית וחברת Adani ההודית, והיא תרכוש 100% ממניות החברה בסכום של 4.1 מיליארד שקלים חדשים, מתוכם כמיליארד שקל יישארו בקופת הנמל לצורך שדרוג והיערכות לתחרות מול נמל המפרץ.

 

בהליך ההתמחרות השתתפו שלוש קבוצות שהגישו לוועדה את ההצעות הגבוהות ביותר: קבוצה המורכבת מחברת Adani ההודית וחברת גדות הישראלית, קבוצה המורכבת מחברת DAO, ג׳נריישן קפיטל ו- LOMAR Shipping הבריטית, וכן תעשיות מספנות ישראל בע״מ.

 

על פי הדיווחים, קבוצת אדאני ההודית ביחד עם גדות מסופים הציעה סכום שיא של 4.1 מיליארד שקל (1.18 מיליארד דולר) בעוד הקבוצה בהובלת דני אונגר (DAO וג׳נריישן קפיטל) הציע 2.65 מיליארד שקל ותעשיות מספנות ישראל הציעה 2.4 מיליארד שקל – פער  מהותי שפסל על הסף הליך התמחרות מהיר בנוסח מכירה פומבית אליו התכוננו במשרד האוצר. מדובר בסכום שעלה על כל ההערכות והתקוות במשרד האוצר וככל הנראה מדובר בהחלטה אסטרטגית של הקבוצה ההודית שכיוונה לזכות בנמל חיפה במכת נוקאאוט מהירה למתחרות. על פי הרכב הקבוצה שזכתה אדאני תחזיק בכ-70% ממניות חברת נמל חיפה ואילו חברת גדות תחזיק בכ-30% מהמניות.

 

בעלי קבוצת אדאני (Adani) ההודית, מר גאוטם אדאני (Gautam Adani), בן 60 אשר נחשב לאיש החמישי בעושרו בעולם עם הון בשווי 107 מיליארד דולר, עומד בראש קבוצת אדאני, קונגורלמט הודי ענק עם עסקים בתחום האנרגיה, תחבורה, תעשייה, בנייה, לוגיסטיקה ונמלים. חברת הבת Adani Ports מתפעלת 13 נמלים בתת יבשת הודו ובנמלים נוספים באוסטרליה, מיאנמר וסרי לנקה ומטפלת בכל סוגי המטענים.

 

חברת גדות שולטת במסופי כימיקלים בחיפה ובאופן זמני בממגורת חיפה (לשעבר דגון), ומחזיקה במונופול על יבוא תבואה וכימיקלים לישראל. הבעלים של גדות הם קרן טנא וווליו.

 

מר אדאני צייץ בחשבון הטוויטר שלו עם היוודע תוצאות המכרז: ״אני שמח על הזכייה במכרז להפרטת נמל חיפה שבישראל עם שותפתנו, גדות. יש בכך משמעות אסטרטגית והיסטורית עצומה עבור שתי המדינות! גאה להיות בחיפה, היכן שההודים הובילו ב-1918 את אחת ממתקפות הפרשים הגדולות בהיסטוריה הצבאית!״.

 

במסיבת עיתונאים שהתקיימה לאחר הכרזת הזוכה במכרז דיבר מר סאנדיפ מיאטה, נשיא חברת Adani Ports & SEZ, שאמר: ״בשם יו״ר קבוצת אדאני, מר גאוטם אדאני, אני מודה לכם על ניהול מכרז מקצועי. אנחנו גאים להיות מזוהים עם נמל חיפה ואני מצפים להביא צמיחה לעסקים של נמל חיפה ומקווה שיחסי ישראל – הודו יצמחו גם כן מכאן והלאה. אנחנו מצפים מאד להשקיע גם בסקטורים נוספים בישראל, בעיקר טכנולוגיה ואנרגיה ירוקה״.

 

 

״מדובר בבשורה גדולה לאזרחי מדינת ישראל״, אמר שר האוצר, אביגדור ליברמן, ״הפרטת נמל חיפה תביא להגברת התחרות בנמלים ובכך להורדת יוקר המחייה. נמשיך להוביל מדיניות אחראית של כלכלה חופשית, שתזניק את הכלכלה הישראלית״.

 

״מכירת מניות חברת נמל חיפה הינה צעד משמעותי לשיפור יעילות הנמלים בישראל ולעידוד התחרות בנמלי הים״, אמר מנכ״ל משרד האוצר ויו״ר הוועדה למכירת מניות המדינה בנמל חיפה, רם בלינקוב. ״אני מודה לחברי הוועדה, אנשי רשות החברות הממשלתיות, יועצי הוועדה וגורמי המקצוע במשרדי האוצר והתחבורה, על העבודה המסורה למען ביצוע הליך מיטבי ושקוף. המחיר משקף אמון במשק הישראלי ובעובדי והנהלת הנמל״.

 

מנכ״ל חברת נמל חיפה, מנדי זלצמן: ״חברה שנמצאת בהליך מכירה ארוך עלולה לאבד עם הזמן את הרוח במפרשיה. אני גאה לומר שנמל חיפה הצליח להגיע לרגע מכירת הנמל בשיאו, תוך שהוא גם מתייעל ונותן שירות מצויין בהווה, וגם הניע מהלכי רכש ותוכניות אסטרטגיות לשנים הבאות. אני מאחל לרוכשים שידעו לקחת את הנמל קדימה, להמשך שיגשוג והתמודדות בתחרות בריאה מול שאר הטרמינלים בישראל״.