22.8 מיליארד דולר על השולחן: הרכב הקונים של האצ'יסון משתנה

השיחות הבלעדיות בין האצ׳יסון ל-BlackRock ו-MSC קרסו, וסין צפויה להיכנס לתמונה עם ענקית הספנות COSCO כאשר גם חברת הספנות הצרפתית CMA CGM מביעה עניין בעיסקה


08:35 ,03.08.2025 מאת: מערכת פורט2פורט

המכירה הגדולה ביותר אי פעם של פעילות נמלית עלתה שוב לכותרות השבוע, כאשר קבוצת CK Hutchison מהונג קונג אישרה ביום שני כי היא מנהלת מגעים לצירוף ״משקיע אסטרטגי מרכזי״ מסין לקונסורציום המתמודד על רכישת פעילות הנמלים הגלובלית שלה, בשווי 22.8 מיליארד דולר.

 

המהלך מגיע לאחר פקיעת הסכם בלעדיות בן 145 יום עם קבוצת הרוכשים המקורית, על רקע החמרת הביקורת הרגולטורית מצד בייג׳ינג. הקונסורציום המקורי, בראשות ענקית ההשקעות האמריקאית BlackRock וחברת הספנות MSC שבבעלות משפחת אפונטה, ניהל מגעים בלעדיים לרכישת נכסי הנמלים של האצ׳יסון ברחבי העולם. אך עם תום ההסכם בשבוע שעבר, החלה להתגבש אפשרות חדשה שלפיה חברת הספנות הממשלתית הסינית COSCO תצטרף לעסקה.

 

שחקניות נוספות בענף מביעות עניין בהשתתפות ברכישה. ״זו עסקה חשובה מאוד לענף, וגם עבורנו כשחקן משמעותי בתחום״, אמר רמון פרננדז, סמנכ״ל הכספים של CMA CGM, במהלך הצגת דוחות הרבעון השני של החברה ביום שלישי. ״אנו פועלים ב-65 מסופים ברחבי העולם, ולכן עוקבים מקרוב אחר ההתפתחויות וכמובן מעוניינים להשתתף״, הוסיף.

 

אם CMA CGM תצליח לרכוש חלק מפורטפוליו הנמלים של האצ׳יסון, הדבר ידגיש את התחרות ההולכת וגוברת בין ארבע ענקיות ההובלה הימית – MSC, מארסק, COSCO ו-CMA CGM – על שליטה אנכית בכל שרשרת הלוגיסטיקה: מאניות ומכולות, דרך מסופים ומחסנים, ועד לתובלה אווירית.

 

המתיחות סביב המכירה מתמקדת במיוחד באמריקה המרכזית. עתידן של שני הנמלים של האצ׳יסון בפנמה, Balboa ו-Cristobal, מוטל בספק לאחר שנשיא פנמה, חוסה ראול מולינו, הודיע ביום חמישי כי ייתכן שמיזמים ציבוריים-פרטיים ייקחו לידיהם את ניהול המסופים, אם החוזה הקיים ייפסל בבית המשפט.

 

ההודעה מגיעה בעקבות עתירות שהגיש מבקר המדינה של פנמה, אנל פלורס, לבית המשפט העליון של המדינה בדרישה לבטל את הזיכיון שניתן לחברת Panama Ports Company (PPC), הנמצאת בבעלות של 90% של CK Hutchison. החברה מפעילה את שני הנמלים מאז 1997 במסגרת זיכיון ל-25 שנה, שחודש בשנת 2021.

 

שני הנמלים ממוקמים בשני קצות תעלת פנמה, והפכו לסמל במאבק הגיאופוליטי בין סין לארצות הברית. הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ הציב את הסוגיה במרכז נאום ההשבעה שלו בינואר, והתחייב ״להחזיר את השליטה בתעלה מידי ההשפעה הסינית״.