איגוד BIMCO: עלייה של 1% בפעילות המכולות מתחילת השנה

נפח המכולות הכולל שנשלח השנה עמד על 126.3 מיליון TEU, עלייה של 1.3 מיליון TEU בלבד לעומת הרמה המקבילה בשנת 2018. פיטר סאנד, האנליסט הראשי של האיגוד: המשך הפריסה של אניות ענק מונעת את האפשרות להעלות את תעריפי ההובלה


11:38 ,28.11.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

פיטר סאנד, האנליסט הראשי של איגוד BIMCO המייצג חלק גדול של בעלי האניות בעולם,  פרסם אתמול סקירה אודות תעריפי ההובלה הימית במכולות. לדבריו, הלחץ על התעריפים נותר למרות שחלק מהנזק במלחמת הסחר מתקזז בשל שינויים במיקומי התעשייה באסיה.

 

לדבריו, כאשר הצי העולמי צמח ב-3.7% לעומת צמיחה של 1% בלבד בביקוש המכולות העולמי גם ביטול הפלגות לא מצליח להעלות את תעריפי ההובלה.

 

לדברי סאנד, מגזר ההובלה במכולות חש בחודשים האחרונים את השפעות ההתפרצות של מלחמת הסחר, מכיוון שנפחי הסחר העולמי במכולות ממשיך לראות צמיחה איטית מאוד, ועומד כעת על 1% בתשעת החודשים הראשונים של השנה. הדבר מביא את נפח המכולות הכולל שנשלח השנה ל-126.3 מיליון TEU, עלייה של 1.3 מיליון TEU בלבד לעומת הרמה המקבילה בשנת 2018. כל זאת לעומת הצמיחה של 3.8% בתקופה זו בשנה שעברה, או גידול של 4.6 מיליון TEU.

 

הצמיחה של צי אניות המכולה הואטה אך בקצה איטי יותר לעומת ההאטה בביקוש העולמי למשלוח מכולות, כלומר, כלומר האיזון הבסיסי בשוק המשיך להחמיר לרעת תעריפי הובלה ובעלי האניות הפועלים בענף זה.

 

המשמעות של המשך הפריסה של אניות גדולות יותר, כמו גם תנאי השוק הכלליים, היא כי אפילו צמיחה גדולה לביקוש בנתיב ספציפי אינה יכולה לבדה להביא לעלייה בתעריף ההובלה באותו נתיב

פיטר סאנד, האנליסט הראשי של BIMCO

 

 

הצמיחה בפעילות הובלת המכולות עומדת כעת על 3.6%, ובסוכנות BIMCO צופים כי הצמיחה השנתית תעמוד על 3.7%. עד כה נגרטו השנה אניות בנפח כולל של 163,219 TEU.

 

אם לוקחים בחשבון קבלת אניות חדשות בנפח כולל של 964,064 TEU, הדבר מביא את צי אניות המכולה הכולל לנפח של 22.9 מיליון TEU. מבין האניות החדשות שנמסרו השנה על ידי המספנות 27 אניות הינן בעלת כושר נשיאה של מעל 14,500 TEU. אניות אלה, המכונות ULVC היוו 544,202 TEU מכלל המסירות שנמסרו, או קצת יותר מ-56%.

 

לדברי סאנד, קיים מספר מצומצם של נתיבי סחר שזקוקים לאניות בעלות כושר הובלה כה גדול, וכתוצאה מכך, כאשר הן תיכנסנה לפעילות, בשל הליך הנקרא Cascading, אניות גדולות מדי ייכנסו לנתיבי הסחר הבינוניים יותר, שכלל לא זקוקים לאניות כה גדולות, ויש לשער שהקיבולת הנוספת תגרום גם היא ללחצים על תעריפי ההובלה.

 

המהלך של חברות הספנות שהודיעו על ביטולי הפלגות במהלך נובמבר, ביחד עם אניות שהושבתו בשל עבודה במספנות לטובת התקנת סקראברים, הוביל לכך שהצי המושבת כיום הינו הגדול ביותר אי פעם בכל סוגי האניות. עם זאת, למרות הביטולים הנמשכים של ההפלגות, מחירי ההובלה לא עלו באופן מהותי מכיוון שהאיזון הבסיסי המשיך להידרדר.

 

לדברי סאנד, הדבר רק יפגע בחברות ההובלה, במיוחד כאשר הן מתמודדות עם ההכנות האחרונות לפני יישום הגבלת השימוש בגופרית החל בינואר 2020 במסגרת תקנות IMO, ונאבקות על העברת עלויות הדלק הגבוהות יותר ללקוחות.

 

בנוסף, למרות שהנפחים המשונעים בין המזרח הרחוק ואירופה נותרו גבוהים – עלייה של 4.6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, הדבר לא השפיע על תעריפי ההובלה. מדד CCFI לאירופה באוקטובר היה נמוך ב-10.5% בשנת 2019 לעומת 2018, ובאותה תקופה מדד SCFI ירד ב-17.1%.

 

פיטר סאנד: ״המשמעות של המשך הפריסה של אניות גדולות יותר, כמו גם תנאי השוק הכלליים, היא כי אפילו צמיחה גדולה לביקוש בנתיב ספציפי אינה יכולה לבדה להביא לעלייה בתעריף ההובלה באותו נתיב״.

 

לדברי האנליסט הבכיר של BIMCO, ההאטה בביקוש לא מראה סימני הקלה, וכאשר יוטמע סבב התעריפים האחרון ב-15 בדצמבר כמתוכנן, כמעט כל היבוא של ארה״ב מסין יהיה כפוף להיטלי היבוא החדשים, אשר רק יגרמו נזק נוסף לענף הספנות במקביל לעלייה בעלויות בגלל מגבלות IMO 2020.

 

סאנד: ״השינויים בנקודות הייצור באסיה עשויות להציע שינויים חיוביים, ברגע שהתהליכים שם ייכנסו לפעילות שוטפת. אבל, כפי שציינתי בעבר, אין מנצחים במלחמת סחר, והדבר כבר מורגש בכל רחבי תעשיית הספנות במהלך 2019״.

 

סאנד צופה כי השנה החדשה תביא איתה לא רק ההגבלות החדשות על צריכת גופרית אלא גם יצוא מוטה וזאת בגלל חג ראש השנה הסיני. ייצוא מוגבר לפני השבתת המפעלים במהלך החג עושיה להביא לדחיפה בפעילות ינואר, וזאת לפני חודש פברואר שככל הנראה יהיה איטי מאוד עבור חברות הספנות.