סוכנות האטום הרוסית: נקים צי אניות שוברות קרח

נמצאת במגעים עם בנק רוסי לקבלת הלוואה של 7 מיליארד דולר לטובת רכישת 55 אניות מכולה שוברות קרח. המטרה: להרחיב את הפעילות המסחרית בנתיב הים הצפוני ולהתחרות בתעלת סואץ


13:39 ,25.11.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

קבוצת Rosatom הרוסית חשפה כי היא נמצאת במגעים עם בנק VTB שמשרדיו הראשיים במוסקבה לשם קבלת הלוואה של 7 מיליארד דולר, וזאת לטובת מימון רכישת 55 אניות מכולה שוברות קרח. זוהי הצהרת כוונות ברורה של החברה הרוסית אשר מתעתדת להפוך את נתיב הים הצפוני לנתיב סחר פופולרי כמעט כמו תעלת סואץ.

 

קבוצת Rosatom הינה גם תאגיד האנרגיה הגרעינית של רוסיה, והיא מיישמת את כוונותיו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, להפוך את נתיב הים הצפוני לחלופה ברת קיימא לנתיב תעלת סואץ למטענים בין אסיה ואירופה. נשיא רוסיה דיבר בשנים האחרונות שוב ושוב על הגדלת נפח המטען המועבר דרך אוקיינוס הארקטי.

 

חברת הבת Rosatomflot מפעילה כיום ארבע אניות שוברות קרח גרעיניות ברוסיה, אניית מטען מונעת באופן גרעיני ומספר שוברות קרח נוספות.

 

נזכיר כי בתחילת 2019 קיבל Rosatom, תאגיד המדינה הרוסית המתמחה באנרגיה גרעינית, את תפקיד הרגולטור העליון בפיתוח נתיב הים הצפוני. נתיב הים הצפוני ברוסיה נמתח לאורך החוף הארקטי הרוסי החל מים קארה לאורך סיבריה ועד למצרי ברינג.

 

בעקבות החוק, תחומי האחריות ומינהל נתיבי הים הצפוני אשר פעלו עד כה תחת משרד התחבורה הרוסי, עברו לתאגיד Rosatom והוא יהיה אחראי כעת על הפיתוח והתפעול עבור תחומי הספנות, כמו גם תשתיות ונמלי הים לאורך חוף הים הצפוני של רוסיה.

 

רוסיה משקיעה בשנים האחרונות בפיתוח נמלי הים הצפוני שלה, בייחוד לטובת ייצוא גז נוזלי טבעי (LNG) אשר שדות קידוח שלו נמצאים ממש בסמוך. פרויקט יאמאל (Yamal) למשל, אשר בנייתו הושלמה לאחרונה, כולל שלושה פסי ייצור עם יכולת הפקה של 5.5 מיליון טון גז נוזלי בשנה.

 

נציין כי התוכניות הרוסיות להעביר מטענים דרך הים הצפוני מגיעות בתקופה בה מספר חברות ספנות מובילות הצהירו בפומבי כי הם לא ישלחו אף אחת מהאניות שלהם דרך הנתיב הארקטי.