אניית המכולות הסינית Istanbul Bridge הפליגה דרך הארקטי ב־20 יום

האנייה, המופעלת על ידי חברת Sealegend, חצתה את הנתיב הצפוני הארקטי מנמל נינגבו לנמל פליקסטאו בבריטניה - המסלול הראשון מסוגו המחבר בין סין לאירופה במסלול קבוע


13:17 ,15.10.2025 מאת: מערכת פורט2פורט

אניית המכולות הסינית Istanbul Bridge צפויה לעגון בנמל פליקססטואו מסוף המכולות הגדול ביותר בבריטניה אחר הצהריים ב־13 באוקטובר, לאחר שהשלימה מסע של 7,500 מייל ימי מסין דרך הנתיב הצפוני הארקטי בתוך 20 יום בלבד. לשם השוואה, מסלול דומה דרך תעלת סואץ משתרע על פני כ־11,000 מיילים ולרוב נמשך בין 40 ל־50 יום.

המסע של Istanbul Bridge מהווה את השירות הקווי הראשון מסוגו דרך האזור הארקטי, המחבר בין נמלים בסין ובאירופה. מדובר גם בפעם הראשונה שאנית מכולות מפליגה מסין לבריטניה דרך הארקטי. חברת Sealegend, המפעילה את האניה, כינתה את השירות החדש בשם "China Europe Arctic Express".

החברה הניחה את היסודות להפעלת הקו בשנה שעברה, עם רכישת אניית מכולות מסווגת כ־Ice-1, המתאימה לשיט בתנאי קרח. לדברי סמנכ״ל התפעול של החברה, לי שיאובין, המסלול הארקטי מאפשר הפחתת פליטות מזהמים הודות לקיצור משמעותי של זמן ההפלגה. עם זאת, ארגוני סביבה מזהירים מפני ההשפעה המקומית של פליטות, במיוחד אם נעשה שימוש בדלק כבד הגורם לפליטת ״פחמן שחור״.

לא נמסר באיזה סוג דלק השתמשה האניה במהלך ההפלגה, או האם עמדה במלואה בדרישות קוד הקוטב של IMO.

ההפלגה נועדה להקדים את העומס הצפוי בנמלי אירופה בעונת הסתיו, כאשר אניות רבות מביאות סחורות מאסיה לקראת עונת החגים. "נתיב הארקטי משפר משמעותית את מהירות שרשרת האספקה, מפחית את הצורך במלאים עסקיים בכ־40% ומצמצם את עלויות ההון של החברות," הסביר לי שיאובין.

אניית Istanbul Bridge, בעלת קיבולת של עד 4,843 מכולות (TEU), הפליגה מנמל נינגבו-ג'ושאן ב־22 בספטמבר. היא חצתה את הנתיב הצפוני של רוסיה בתוך חמישה ימים בלבד, במהירות ממוצעת של 17 קשר. בעונה זו של השנה כמעט ולא נותר קרח ימי לאורך נתיב השיט המרכזי, והאנייה הפליגה באופן עצמאי ללא ליווי שוברת קרח לכל אורך המסלול.