ארה״ב מאיימת במכסים ואגרות נמל כדי לסכל את ההסכם הירוק של ה־IMO

וושינגטון מזהירה כי מדינות שיתמכו במסגרת הארגון הימי הבינלאומי להפחתת פליטות עלולות לספוג צעדי תגמול – ממכסים ואגרות נמל ועד מגבלות ויזה. ההצבעה צפויה באוקטובר וצפויה להעמיק את הקרע עם אירופה ואסיה


14:22 ,04.09.2025 מאת: מערכת פורט2פורט

ארצות הברית מפעילה לחץ חריג על בעלות בריתה ועל יריבותיה כדי שידחו את ההסכם ההיסטורי של האו״ם להפחתת פליטות מדלקי אניות, כך מדווחת סוכנות רויטרס. וושינגטון הזהירה כי מדינות שיקדמו את מסגרת הארגון הימי הבינלאומי (IMO) עשויות להתמודד עם שורת צעדי תגמול, ובהם מכסים, אגרות נמל ומגבלות ויזה.

המהלך מגיע לאחר חודשים של עימותים בתוך ה־IMO סביב תוכנית האפס פליטות לשיט, שתעלה להצבעה בחודש הבא. דובר משרד החוץ האמריקאי אמר לרויטרס: ״אנחנו בוחנים ומכינים צעדים אפשריים – כולל מכסים, מגבלות ויזה ו/או אגרות נמל – אם המהלך הזה יצלח. ניאבק כדי להגן על העם האמריקאי ועל האינטרסים הכלכליים שלו״.

העמדה האמריקאית מציבה אותה במסלול התנגשות עם האיחוד האירופי ועם מדינות אסיה והפסיפיק התומכות בהסכם. האיום של וושינגטון להפוך את הגישה לנמלים ולמכסים לכלי נשק כלכלי עלול לסכל שנים של משא ומתן עדין סביב מסלול האקלים של ענף הספנות.

בהצהרה משותפת בחודש שעבר, מזכיר המדינה מרקו רוביו, שר המסחר הווארד לוטניק, שר האנרגיה כריס רייט ושר התחבורה שון דאפי אמרו כי הנשיא דונלד טראמפ לא יקבל ״שום הסכם סביבתי בינלאומי שיטיל נטל לא הוגן על ארה״ב או יפגע באינטרסים של העם האמריקאי״.

המסגרת שהוסכמה עקרונית באפריל מבקשת להפחית את פליטות גזי החממה בענף הספנות באמצעות סטנדרטים לדלק והטלת אגרות על אניות שלא יעמדו ביעדים. תומכי ההסכם טוענים כי הצעדים חיוניים לעמידה ביעדי האקלים של IMO לשנת 2050. מנגד, המשלחת האמריקאית טוענת שהכללים מיטיבים עם סין ופוגעים במקורות אנרגיה שבהם יש יתרון אמריקאי כמו גז טבעי נוזלי (LNG) וביו־דלקים.

העמדה הזו מתיישבת עם הדיונים בסבב הקודם של ועדת הגנת הסביבה הימית (MEPC) באפריל, שם נציגי ארה״ב אף עזבו את אולם המשא ומתן. באותה הצבעה תמכו 63 מדינות – בהן סין, ברזיל ומדינות האיחוד האירופי – במסגרת החדשה, בעוד 16 התנגדו.

ההסכם מהווה סטנדרט דלק מחייב ומכניזם של תמחור וסחר בפליטות. אניות שלא יפחיתו את עצימות הפליטות שלהן – לרבות פחמן דו־חמצני, מתאן ותחמוצת חנקן – בהתאם ליעדי ההפחתה, יחויבו לרכוש יחידות תיקון ייעודיות. ההחלטה באוקטובר תחייב רוב של שני שלישים – 108 מתוך 176 מדינות החברות – אם לא יושג קונצנזוס.

ארגוני סביבה ביקרו בחריפות את העמדה האמריקאית, והזהירו שעיכוב נוסף בפיקוח על פליטות דלקי אניות יסכן את עמידת הענף ביעדי האקלים. דובר IMO ציין כי מושב MEPC הקרוב באוקטובר יספק פלטפורמה לדון בכל חשש של מדינות החברות לקראת תהליך האישור.

גם איגוד הספנות הבינלאומי BIMCO התריע כי התנגדות ארה״ב לא צפויה למנוע את יישום ההסכם אם יעבור, אך תסבך את האכיפה. ״גם אם ארה״ב תודיע שהכללים לא חלים עליה, בפועל הם יחולו – שכן כל אנייה שאינה תחת דגל אמריקאי וחוצה גבולות תחויב בהם, וגם אניות אמריקאיות יחויבו אם יפעלו בקווים בינלאומיים. האופציה היחידה היא מסחר בילטראלי מחוץ לכללים״, אמר דובר BIMCO.

עבור בעלי אניות, עמדת ארה״ב יוצרת חוסר ודאות שמשבש החלטות השקעה בדלקים. מתווכי הספנות SSY מסרו כי הזמנות בענף ההובלה היבשה קפואות בשל היעדר כללים ברורים, כאשר בעלי אניות מתלבטים בין LNG, אמוניה ומתנול בניסיון להבטיח עמידות עתידית.

״בענף הספנות, ביטחון חשוב יותר מהצהרות. ללא כללים ברורים ואכיפים, בעלי אניות אינם יכולים לתכנן באחריות את עתיד הצי שלהם, ותהליך הדה־קרבוניזציה יישאר תרגיל יקר בניהול סיכונים״, סיכמה חברת SSY בעדכון שוק אחרון.