בנק ההשקעות HSBC מפרסם הערכות עדכניות לפיהן חברות הספנות הסיניות COSCO וחברת הבת מהונג קונג OOCL עלולות להידרש לשלם יחד סכום עתק של למעלה מ-2.1 מיליארד דולר בשנת 2026, עקב כניסת רגולציה אמריקאית חדשה שתגבה אגרות גבוהות מאניות בעלות זיקה סינית.
נציגות הסחר של ארה״ב (USTR) צפויה להחיל את האגרות החדשות החל מה-14 באוקטובר, אך התקנות המלאות טרם פורסמו. גורמים בתעשייה מציינים כי רשות המכס והגבולות (CBP) עובדת בימים אלה על מערכת גבייה מתאימה. עם זאת, ב-HSBC מזהירים כי אף שהמודלים הבסיסיים שלהם עדיין אינם כוללים את האגרות בפועל, החישובים ממחישים את עוצמת הפגיעה האפשרית בענקיות הסיניות.
ההערכות מצביעות כי COSCO עשויה לשלם כ-1.5 מיליארד דולר – 5.3% מהכנסותיה הצפויות לשנת 2026, בעוד OOCL צפויה לשאת בעלות של 654 מיליון דולר – 7.1% מההכנסות החזויות. החישוב מבוסס על אגרה של 600 דולר לכל FEU לאנייה בנפח 10,000 TEU – למעלה מרבע מעלות ההובלה הנוכחית בקו שנחאי–חוף המערב של ארה״ב.
לפי HSBC, ייתכן ש-COSCO ו-OOCL ינסו להישען על שותפותיהן ב-Ocean Alliance, CMA CGM ו-Evergreen, ולהקדים שיבוץ אניות שנבנו בקוריאה ויפן בקווי הפסיפיק, תוך הסבת אניות סיניות ליעדים אחרים. אפשרות נוספת היא ניתוב מטענים דרך מקסיקו, קנדה או נמלי קריביים – מגמה שכבר ניכרת עם השקת שירותים חדשים של החברות לשוק המקסיקני.
ב-HSBC מזהירים כי שינויי הרשת עלולים להביא להידוק זמני של ההיצע, כאשר מפעילים ישמרו על אניות ותיקות (לא תוצרת סין) שכבר היו מועמדות לגריטה - כ-93% מהצי המבוגר (מעל 20 שנה) עונה על קריטריון זה.
חברת OOIL, בעלת השליטה ב-OOCL, הודתה לאחרונה כי אגרות הנמלים החדשות בארה״ב צפויות להיות ״משמעותיות״ עבורה.
ההיערכות לכניסת האגרות מורגשת כעת לא רק בענף המכולות, אלא גם במגזרים נוספים, כולל מכליות ומטען יבש, כאשר אניות שנבנו בסין מוסטות ליעדים אחרים בעולם.