החרם הערבי מבודד את קטאר

ניתוק הקשרים הדיפלומטיים של ערב הסעודית, איחוד האמירויות, בחריין ומצרים עם קטאר כולל סנקציות חריפות על מגזר התחבורה והתובלה הבינלאומי


14:27 ,12.07.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

ההחלטה שקיבלו בתחילת חודש יוני שעבר ערב הסעודית, מדינת איחוד האמירויות, בחריין ומצרים לנתק את הקשרים הדיפלומטיים עם קטאר הסוררת היוותה רעידת אדמה של ממש בעולם הערבי. הצעד החריג נועד להפעיל לחץ על המשפחה השלטת בדוחה, ובעיקר עם השליט הצעיר וחסר הניסיון - שיח' תמים בן חמד אל ת'אני, ליישר קו עם המדיניות אותה מנהיגה ערב הסעודית בשנים האחרונות, ובמרכזה התנגדות מוחלטת להעמקת הנוכחות האיראנית במדינות ערב.

 

הסנקציות שהוטלו על קטאר מקיפות וחריפות וחלקן בעל משמעות גדולה עבור מגזר התחבורה וההובלה הבינלאומי. בין השאר הטילו המדינות איסור נסיעה אל ומקטאר, בים, באוויר וביבשה. במסגרת זו, ערב הסעודית סגרה את מעבר הגבול היבשתי היחיד שיש לקטאר ובכך היא הכבידה ביותר על תנועת הסחר הקטארית (בעיקר ייבוא מזון) ומעבר נוסעים. היקף הסנקציות הנרחב מעלה חשש כי קטאר, הנשענת על ייבוא תשומות הבנייה,  תתקשה לעמוד בלוח הזמנים להשלמת מגה פרויקטים לקראת משחקי הגביע העולמי בכדורגל בשנת 2022 – פרויקט הדגל של מדינת המפרץ הקטנה.

 

המדינות אסרו על קטאר שימוש במרחב האווירי שלהן וגם הודיעו לחברות תעופה זרות המעוניינות לנחות או להמריא מקטאר באמצעות מעבר במרחב האווירי שלהן כי הן זקוקות לאישורי מעבר מיוחדים. אישורים אלה ניתנו בחודש האחרון במשורה. המגבלות על התנועה הימית גם הן נרחבות בהיקפן. בעוד ערב הסעודית ובחריין הודיעו כי אניות תחת דגל קטאר לא יוכלו להשתמש בנמלי הים שלהן, הודיעה מדינת האמירויות כי האיסור על השימוש בנמליה הוא לכל אנייה המגיעה מקטאר או אליה ללא שום קשר לדגל המונף עליה. צעד זה נועד למנוע ככל האפשר את עקיפת הסנקציות באמצעות אניות מאיראן או מנמלי הים בעומאן. חשוב להדגיש כי הסנקציות של האמירויות אוסרות אספקת כל שירות לאנייה  שהגיעה מקטאר כולל תחזוקה, אנשי צוות ותיקונים.

 

ישנה עוד שורה ארוכה של סנקציות כולל בתחום הפיננסי והתקשורתי, שנועדו "להוריד את קטאר על ברכיה", וזאת לאחר שני עשורים בהם מינפה את הכנסות הגז האדירות שלה לרווחים פוליטיים ולהעלאת מעמדה בזירה הבינלאומית.

 

ההשלכות הכוללות למגזר התחבורה אינן ידועות בשלב זה, אך ברור שככל שהמשבר נמשך, מתרבים הנזקים והקשיים עבור קטאר. האיסור על אניות מקטאר להשתמש בנמל פוג'ירה באמירויות (בסמוך למצרי הורמוז), שהוא נמל אספקת הדלק הגדול ביותר במזרח התיכון, מהווה מכה אדירה לסחר הימי הקטארי. המשמעות היא שפחות אניות זמינות לפקוד את נמלי הים בקטאר וישנו צורך לחכור אניות שיפליגו מאזורים מרוחקים יותר דוגמת הודו, ישירות לקטאר. המשמעות היא נתיב שיט ארוך יותר לקטאר ובעל עלויות גבוהות יותר בהשוואה לעיתות שגרה. כך לדוגמה, אניות מנמל שנחאי שינו בעקבות הסנקציות את המסלול ועוברות עתה דרך עיראק. לפיכך, כיום ההפלגה מסין לקטאר נמשכת 27 יום לעומת 20 לפני הסנקציות.

 

הסנקציות באמירויות פוגעות קשות באפשרות של קטאר לייבא מוצרים שונים כמו דשנים. מטענים שכאלה דורשים הכשרה ו"ניקוי" של האניות בטרם הטענת המטענים עליהן. בימים של שגרה שירותים אלה ניתנו לקטארים בפוג'ירה אולם בעקבות הסנקציות נאלצת קטאר להסתמך על שירותים דומים בנמל הים העומאני של סוהאר, דבר המייקר את העלויות ואת משך התהליך.

 

הסנקציות והקשיים שהן גרמו לענף הספנות הובילו את החברות המובילות בעולם דוגמת OOCL, Evergreen ו- Cosco Shippingלהפסיק את השירות שלהן בקטאר. לעומתן חברת מארסק, שפעילה בשוק הקטארי במשך שנים רבות, הודיעה על קו הפלגה חדש לקטאר, באמצעות נמל סלאלה העומאני. האופציה האיראנית שהיא גם אפשרית, נתפשת כרגע כפחות אטרקטיבית מבחינת חברות הספנות בשל ההיבט הפוליטי והחשש להתנגשות עם הממשל האמריקאי.

 

לפי מקורות במפרץ, מאז החל המשבר נאלצה חברת התעופה הקטארית להשבית כמחצית מצי המטוסים שלה, וזאת בשל האיסור על טיסות למדינות שהכריזו על הסנקציות ובנות בריתן. בסך הכל, הושבתו מאות טיסות בשבוע מקטאר ואליה מאז החל המשבר בתחילת יוני. השבתת המטוסים של "קטאר איירווייז" בשל המשבר הדיפלומטי היוותה הזדמנות עבור חברת התעופה "בריטיש איירווייז" שחלק מהבעלות עליה קטארית. בשל שביתה של חלק מאנשי הצוות בתחילת החודש הנוכחי בחברה הבריטית החליטו ראשיה להשאיל מטוסים, כולל הטייסים והצוותים מחברת התעופה הקטארית כדי למנוע כאוס עם פתיחת עונת הקיץ החמה. 

 

צי המטוסים של חברת התעופה הקטארית מונה 174 מטוסים, כמחציתם מיועדים לטיסות לטווח קצר ובינוני. לפי הערכות זהירות, אובדן ההכנסות של חברת התעופה הקטארית יגיע ללפחות 30% בשנה אם יימשכו הסנקציות, דבר שיצריך גיוס של הממשלה לכיסוי הפסדים. בתחילת יולי מספר הטיסות בשדה התעופה הראשי של קטאר "חמד הבינלאומי" הגיע לכ-75% בלבד ממספר הטיסות בתקופה המקבילה אשתקד. מקורות בדובאי מעריכים כי מספר הנוסעים בשדה התעופה הזה נמוך בכ-27 אלף כיום בהשוואה לימים שגרתיים בטרם הושתו הסנקציות. לירידה זו יש השפעה דרמטית גם על ההכנסות בתחומים נלווים ובייחוד במגזר בתי המלון, הדיוטי פרי וכדומה.

 

זו הסיבה שקטאר כבר הגישה פנייה מיוחדת לארגון התעופה האזרחית הבינלאומי השייך לאו"ם שיאפשר לה שימוש בנתיבי תעופה חלופיים שכיום נמצאים בשליטת מדינת איחוד האמירויות. קטאר טוענת כי סגירת הנתיבים הקיימים על ידי מדינת איחוד האמירויות וערב הסעודית מנוגדת לחוק הבינלאומי. במפרץ מעריכים כי אם הסנקציות יימשכו תיאלץ חברת התעופה הקטארית לנקוט שורה של צעדי צנע ובכלל זה פיטורי עובדים, דבר שעד כה נמנעה מלעשות.

 

את הכתבה המלאה ניתן לקרוא בגיליון יולי של מגזין PORT2PORT שיתפרסם בקרוב.