היטל צפיפות על מכולות בנמל עקבה

ההיטל יהיה בשיעור 250 דולר למכולה 20 רגל ו-500 דולר למכולה 40 רגל. ההחלטה נבעה מאי יכולתן של 3 אוניות לפרוק את מטענן בעקבה בחודש שעבר


00:00 ,05.08.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

ההיטל יהיה בשיעור 250 דולר למכולה 20 רגל ו-500 דולר למכולה 40 רגל. ההחלטה נבעה מאי יכולתן של 3 אוניות לפרוק את מטענן בעקבה בחודש שעבר
 
14 חברות ספנות הפועלות בנמל עקבה החליטו להטיל היטל צפיפות על מכולות הנכנסות לנמל עקבה וזאת החל מ-15 לחודש אוגוסט הנוכחי. ההיטל יהיה בשיעור 250 דולר למכולה 20 רגל ו-500 דולר למכולה 40 רגל.
 
העיתון הירדני "אלע'ד" המביא את הידיעה, מדווח כי סוחרים וסוכני ספנות בירדן מזהירים מההשלכות השליליות של ההחלטה על הפעילות בנמל עקבה ומזהירים כי היא תביא משקיעים רבים לחפש נמלים חלופיים, בעיקר בישראל הקרובה.
 
לטענת חברות הספנות הסיבה להטלה מחודשת של היטל הצפיפות בנמל עקבה בחלוף שנתיים מביטולו, נובעת מהתחדשות בעיית הצפיפות בנמל והעיכובים בפריקת מכולות בשלושת החודשים האחרונים.
 
חברות הספנות טוענות כי ממוצע ההמתנה של אונייה בנמל עקבה עלה מ-24 שעות עד ל-36 שעות לשבוע ויש המזהירים כי יגדל עוד יותר לעשרה ימים בעקבות הגידול ביבוא לירדן לקראת פרוס חודש הרמדאן בשבוע השלישי של החודש הנוכחי.
 
העיתון הירדני מציין כי בין החברות אשר החליטו להטיל את היטל הצפיפות על מכולות בנמל עקבה נמצאות חברות מארסק ליין, אוורגרין ליין, קוסקו, האפאג לויד, CMA-CGM, נוראסיה, APLוחברות נוספות כאמור.
 
פעילים בתחום הספנות בירדן מדווחים כי הקש ששבר את גב הגמל והביא להחלטה להטיל היטל צפיפות בנמל עקבה הייתה החלטתן של שלוש חברות ספנות בחודש שעבר לעזוב את נמל עקבה לאחר שהמתינו ללא אפשרות לפרוק את מטענן.
 
ראש לשכת סוכני הספנות בירדן רדין קעואר הודיע כי חברות הספנות טרם השיתו בפועל את היטל הצפיפות החדש, אולם חברות ספנות אחדות החלו לפקוד נמלים אחרים באזור ביניהן נמל סלאלה בעומן או נמל עדן בתימן ולהשתמש בשירות פידר מנמלים אלה לעקבה. לדברי קעואר לשכת סוכני הספנות בירדן פועלת לנסות להניא את חברות הספנות מהחלטתן.
 
ראש לשכת חברות העמילות בירדן סלים ג'דעון אישר כי הנמל בעקבה סובל מעיכובים ואיחורים רבים בטעינה ופריקה של מכולות בתקופה האחרונה, ולכן אין להתפלא על החלטת חברות הספנות להטיל היטל צפיפות.
 
את תגובת מסוף המכולות בנמל עקבה מסר מנהל הסחר בחברת הניהול של הנמל, איהאב אלרוואשדה, אשר ציין כי חברות הספנות הורידו את מחירי ההובלה לשפל בתקופה האחרונה והן מנסות כעת "לפצות" על הפסדיהן באמצעות הטלת היטלים שונים. לדבריו, בעיית הצפיפות נוצרה עקב הצטברות של מכולות ריקות אשר נפרקו בנמל ולא פונו ממנו על ידי חברות הספנות עצמן. אלרוואשדה צופה כי הבעיה תיפתר עד סוף החודש הנוכחי ומסביר כי אורך רציף המכולות בנמל הוא 540 מטרים, דבר המאפשר עגינת שתי אוניות בלבד בעת ובעונה אחת.
 
העיתון הירדני מציין עוד כי מבדיקה שלו עולה כי סיבה נוספת לעומס בנמל עקבה טמונה בעיכוב בתיקון אחד ממנופי הגשר, אשר נמשך 16 שבועות במקום 8 שבועות כמתוכנן. חברת הניהול של מסוף המכולות בעקבה הבהירה כי כל הציוד בנמל פועל כשורה והפעילות בנמל רגילה. לשכת המסחר של רבת עמון הזהירה כי הטלת היטל צפיפות בנמל עקבה תביא לייקור עלויות המוצרים לצרכן.