מטענים בשווי של יותר מ-80 מיליון יורו נגנבו מרשתות האספקה באזור אירופה, המזרח התיכון ואפריקה (EMEA) בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2019. כך עולה מהנתונים של זרוע IIS (Incident Information Service) של ארגון TAPA (Transported Asset Protection Association).
על פי התיעוד, גניבות מטען התרחשו מכל צורות השינוע כאשר הגנבים כיוונו להניח ידיהם על מטענים שנעו בכביש, באוויר, בים ובמסילות הרכבת וגרמו להפסד יומי ממוצע של 293 אלף יורו, וזאת על פי נתוני מידע פיננסי של פשעים שהועברו לארגון TAPA.
אם מסתכלים על שווי הגניבות, סחורות שנגנבו ברבעון השלישי הגיעו לשווי של 26 מיליון אירו, אף שרק 23.8% מכלל 596 פשעי המטען שדווחו עד כה לתקופה זו ציינו את ערך ההפסד שנגרם להם.
ההתאחדות דיווחה בעבר כי על אובדן מטען בשל גניבות בשווי של למעלה מ-34.2 מיליון יורו ברבעון הראשון של השנה, ו-21 מיליון יורו ברבעון השני של 2019.
ברבעון השלישי של שנת 2019 קיבלה TAPA דיווחים על אובדן מטען ב-22 מדינות באזור EMEA. על פי נתוני הארגון, בצרפת ובהולנד נרשם המספר הגבוה ביותר של גניבות מטען.
בצרפת היו בסך הכל 146 גניבות וניסיונות לגניבת מטען - 24.5% מסך הגניבות ברבעון השלישי של השנה, בעוד בהולנד המספר היה 136 גניבות או ניסיונות גניבה - 22.8% מסך הפשעים.
הגנבים התמקדו בגניבת סחורות ב-19 קטגוריות מוצרים בהם מטען של מוצרי מזון ושתייה. ברבעון השלישי של השנה נרשמו מספרים דו-ספרתיים של גניבת מטענים המכילים ריהוט ומוצרי בית, טבק, משאיות ו/או נגררים, מתכת, ביגוד והנעלה, כלים וחומרי בניין, מזומנים, חלקי רכב, מחשבים ומחשבים ניידים, ומוצרי קוסמטיקה והיגיינה.
נתוני הרבעון השלישי מראים כי בוצעו 18 גניבות מטען בשווי של למעלה ממאה אלף יורו.
למעלה מ-85% מהסחורות המשונעות לאורך שרשרת האספקה נמצאות בשלב הפגיע ביותר שלהם כאשר הן על גבי משאיות – בניגוד למצב בעבר בו הסחורות היו מאוחסנות במתקני אחסנה. על פי הנתונים, כאשר המטען נמצא בתנועה על גבי רכבים זוהי הנקודה החלשה ביותר לאורך השרשרת ועל כן האטרקטיבית ביותר עבור הגנבים. עוד עולה מהנתונים כי מחסור במקומות חנייה מאובטחים עבור משאיות באזור EMEA נותר אחד הגורמים העיקריים לאובדן מטען.