מינהל סחר חוץ: עוקבים בדאגה אחר המתרחש בסין

בשל נגיף הקורונה הנספחויות הכלכליות של משרד הכלכלה והתעשייה בסין פועלות במתכונת מצומצמת. סחורות מסין ממשיכות להגיע לישראל דרך היום אולם הצפי הוא כי בעוד שבוע וחצי המשלוחים ייפסקו בעקבות השבתת מרבית פעילות הייצור בסין


10:13 ,12.02.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה מציין בעדכון שהופץ אתמול כי הוא ומערך הנספחויות הכלכליות של ישראל בסין, עוקבים בדאגה אחר המתרחש בסין ומחזקים את העם הסיני בימים לא פשוטים אלו. בשל המצב, הנספחויות הכלכליות של משרד הכלכלה והתעשייה בסין פועלות במתכונת מצומצמת.

 

בעדכון שהופץ נכתב כי ״כחלק מצעדי הממשל הסיני לצמצם את התפשטות הנגיף, חופשות ראש השנה הסיני הוארכו בכל רחבי סין עד לתאריך 10 בפברואר. עם החזרה לשגרה, הממשל הינחה על חזרה חלקית לשגרת עבודה במשרדים ומפעלים חיוניים בלבד. מקומות עבודה שאינם חיוניים, התבקשו לאפשר לעובדים לעבוד מהבית. המשמעות בפועל היא שמרבית פעילות הייצור בסין הושבתה למשך שבוע נוסף (כשלושה שבועות השבתה בסך הכל כולל החג הסיני) והפעילות תתחדש בהדרגה״.

 

על פי נתוני מינהל סחר חוץ הכלכלה הסינית מהווה כ-15% מהכלכלה העולמית, וכ-17% מהסחר העולמי. מעבר לכך סין שותפה לשרשרת האספקה הגלובלית בתעשיות מרכזיות: אלקטרוניקה ביתית ומסחרית, ציוד הנדסי, רכב, ביגוד, כימיה ומזון. בהתאם לכך השבתת היצור בסין צפויה להשפיע על מרבית המדינות בעולם, כאשר ישראל ביניהן. 

 

סין היא שותפת הסחר השנייה בגודלה של ישראל (לפי מדינה) כאשר היקף הסחר בסחורות, לא כולל יהלומים, בחציון הראשון של שנת 2019 עמד על 7.12 מיליארד דולר, מתוכם 2.03 מיליארד דולר יצוא ו-5.09 מיליארד דולר יבוא.

 

הובלה ימית בין סין לישראל

 

ממינהל סחר חוץ נמסר כי משיחות עם משלחים וחברות לוגיסטיקה עולה כי נמשכת קבלת סחורות מסין בנמלי ישראל. ״סחורה מסין ממשיכה להיכנס לנמלי הים של ישראל בתקופה הזו. מדובר על סחורות שהוזמנו לפני החג. המשלוחים הימיים ימשיכו להגיע במשך השבוע וחצי הקרובים ואז צופים שייפסקו בעקבות השבתת מרבית פעילות הייצור בסין״.

 

עוד נמסר כי מתאפשר שחרור סחורות מסין בנמלי ישראל. כחלק מתהליך שחרור הסחורות בישראל, צריך אישור מצד הגורמים בסין. למרות ההשבתה, קיבלנו אינדיקציה שהאישורים לשחרור סחורות אכן מועברים מהסינים והסחורות לא נתקעות בנמל.

 

יצוא מישראל לסין: היצוא מישראל לסין לא נעצר. ישנם משלוחים שממשיכים לצאת לסין, אם כי צופים שיתקלו בעיכובים, שיבושים והמתנות בנמלים.

 

הובלה אווירית בין סין לישראל

 

מרבית הסחר בסחורות עם סין מתבצע באמצעות הובלה ימית, כאשר ההובלה האווירית מהווה נתח קטן יחסית. תמונת מצב עדכנית בכל הנוגע להובלה אווירית בין סין וישראל: נכון לאתמול, נמלי האוויר של סין פתוחים ושירותי המכס עובדים.

 

מרבית פעילות הייצור הושבתה, לכל הפחות, לתקופה של שבוע נוסף לאחר ראש השנה הסינית. בעקבות כך ישנה ירידה משמעותית בהיקף המטענים המיועדים ליצוא בנמלי האוויר. בשל הנחיית משרד הבריאות לביטול הטיסות הישירות בין ישראל לסין (אל-על, היינאן וסצ׳ואן איירליינס), חלה ירידה בהיקף תנועת מטענים על טיסות אזרחיות. טיסות הקרגו בין ישראל לסין נמשכות אך בהיקף נמוך יותר. 

 

מפרסומים שונים אנו מבינים כי פעילות המסחר המקוון והיבוא האישי באמצעות פלפטורמות סיניות כמו עלי-אקספרס, ממשיכה להתקיים. לאור העובדה שהייצור כעת מושבת ברובו בסין,  המשלוחים בשלב זה מועברים על בסיס מלאים קיימים. בשל הפסקת הטיסות הישירות, המשלוחים מועברים על טיסות קרגו וכן בנתיבים חלופיים. 

 

מינהל סחר חוץ עדכן כי הוא צופה ביטולים ודחיות של אירועים כלכליים בסין המתוכננים להתקיים בחודשים מרץ-אפריל. בהתאם לכך מומלץ לעקוב אחר הפרסומים על ביטולים, דחיות וצמצומים של אירועים עסקיים בסין ושל תערוכות בינלאומיות מחוץ לסין. חברות ישראליות אשר צפויות להשתתף בתערוכות, כנסים ואירועים - מומלץ להתעדכן מול אנשי הקשר.