ביוזמת היו״ר ח״כ איתן כבל התכנסה אתמול ועדת הכלכלה לישיבה מיוחדת לסיכום הקטל בדרכים לשנת 2017. היו״ר כבל הזכיר כי כבר לפני למעלה משנה סיכמה ועדת הכלכלה את השימוע הציבורי לבלימת הקטל בדרכים בשורה של המלצות. לאחר מכן התכנסה ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, בראשה עומד ח״כ יעקב אשר, ל-13 ישיבות מעקב אחר ביצוע ההמלצות בשטח. עם זאת הוא ציין כי ״עדיין לא הצלחנו לייצר את תחושת הדחיפות הנדרשת לטיפול בקטל בדרכים, והביטוי הבולט של זה הוא שראש הממשלה חייב להקים ועדת שרים בראשותו. אמנם מספר ההרוגים ירד לעומת השנה שעברה, אבל עדיין מדובר ב-364 הרוגים כשהיעד היה לחזור אל מתחת לרף 300 ההרוגים״.
היו״ר כבל הוסיף ושיבח את ראש אגף התנועה במשטרה, ניצב דורון ידיד, ואמר כי עשייתם ניכרת בשטח. עם זאת הוא הוסיף כי בעוד שיש ירידה במספר ההרוגים בדרכים הבין עירוניות ישנה עלייה בהרוגים בתוך הערים, ועל כך צריך לתת את הדעת. הוא הוסיף כי צריך לטפל גם בהולכי הרגל שנפגעים במעברי החצייה, ברוכבי הדו גלגלי ובמגזר הערבי. עוד התייחס היו״ר כבל גם לפעילות הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ואמר כי משרד התחבורה צריך לפעול לחזק אותה בצורה משמעותית.
יו״ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, גיורא רום, אמר כי בין היתר בעקבות הנעשה בוועדה, בהובלת היו״ר כבל, הוא מרגיש שינוי בסנטימנט. לדבריו, ״הציבור מבין שזאת מלחמה לא פשוטה. קצה נפשם של האזרחים בנהגים שעוברים על החוק״.
מנכ״לית הרשות, רחל טבת ויזל, אמרה לנוכח הנתונים הקשים של הרוגים בחברה הערבית, 32% מכלל ההרוגים, הרשות מבצעת פעולות במגזר ויש התחלה של בלימה. היא הוסיפה כי בדרכים המהירות למעלה מ-90% מנהגי המשאיות נוהגים במהירות מופרזת ואמרה כי הרשות מכינה תכנית לאומית להתמודד עם בעיית הטלפונים החכמים.
גבי בן הרוש, יו״ר מועצת המובילים והמסיעים, שהשתתף גם הוא בישיבה אמר ״אני רוצה להגיד מילה חמה על הרשות הלאומית ואני מקווה שהיא לא תהיה עוד מחלקה במשרד התחבורה, אלא גוף עצמאי כי יש לו הרבה מה לתרום, אני רק מבקש למקצע אותה ושישבו איתנו בישיבות עבודה בנושא זה״.
בן הרוש הוסיף: ״אני מחזיק פה פרוטוקול משנת 2003 - בהמלצות של ועדת לנגנטל הנושא המרכזי שדנתם בו הוא הגורם האנושי, אך לצערי כבר 3 פעמים הביאו את תיקון 118 להכשרת נהגים ברכב מקצועי לוועדת שרים וזה לא עבר. דיברנו גם על הכשרת קציני בטיחות, שוטרי תנועה וכדומה, אולם זה לא קיים עד היום. אתם מדברים על טכוגרף דיגיטלי ועל טכנולוגיה אבל לזה שמפעיל את המערכות האלה אין מושג, מורי נהיגה לא עוברים השתלמויות כבר 30 שנה וראיתם את התוצאות, דיברנו עליהם בישיבת ועדת המשנה לבטיחות בדרכים והזדעזעתם. עם כל השימוע ועם כל ההמלצות, אני לא רואה התקדמות, ולא ייתכן שהממשלה לא דנה בנושא כבר מספר שנים״.
ראש אגף התנועה, ניצב ידיד, אמר כי מאז נכנס לתפקידו, בסוף 2016, שינה את תפיסת ההפעלה של האגף והגדיל ב-30% את צי הסמויים. ״אם נהג לא ראה אותנו זה לא אומר שאנחנו לא ראינו אותו. יש עלייה של 42% באכיפה ברמה הארצית, עלייה של 58% באכיפה של שימוש בסלולרי עלייה של 62% באכיפת עבירות מהירות ועלייה של 40% באכיפת עבירות מסכנות חיים. אני מבין את השיח שמהירות לא גורמת לתאונות, אבל היא מחמירה את הפגיעה. במהלך השנה נתפסו 1,730 נהגים בפסילה, 1,456 נהגים שלא הוציאו רישיון מעולם, 27 נהגים שנסעו במהירות של מעל 200 קמ״ש ו-71 נהגים שנתפסו יותר מפעמיים על אותה עבירה״. הוא התייחס לפרויקט מצלמות המהירות, ואמר כי אי אפשר לבחון פרויקט שלא הושלם. באשר לדוחות על השפלת ראש אמר כי ״לא מדובר במי שמסתכל בווייז או מחטט באף, ואם ב׳ארץ נהדרת׳ מתעסקים בזה סימן שזה על סדר היום. אם רוצים אכיפה והרתעה זאת הדרך״. הוא הוסיף כי השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, מימש את הבטחתו לוועדה במסגרת השימוע להכפיל את כוח האדם של האגף.
היו״ר כבל סיכם את הישיבה ואמר כי ״אין כוונה לייצר קורת רוח מאחר ובפירוש לא עמדנו ביעד המרכזי להוריד את מספר ההרוגים מתחת לרף ה-300, אלא שאי אפשר לומר שלא נעשו דברים״. הוא הוסיף כי הוא בטוח שבשנת 2018 הדברים יבואו לידי ביטוי בשטח, וכי היעד לשנה הקרובה הוא טיפול בהולכי רגל ובאזרחים ותיקים, בתחום הבין עירוני, ברוכבי הדו גלגלי ובמגזר הערבי.
היו״ר כבל שב ופנה לראש הממשלה להקים ועדת שרים בראשותו והוסיף: ״לא היה שר ביטחון או ראש ממשלה שהיה נשאר בתפקידו אם היה מוכן לספוג כל שנה למעלה מ-300 הרוגים באירועים ביטחוניים. לכן אנחנו קוראים לראש הממשלה לקחת את המושכות לידיים ולהיאבק בקטל בדרכים״.