בסקירתו של ד״ר יורם זבה, נשיא לשכת הספנות, על העדכונים השוטפים הוא מציין את הדברים הבאים:
כבר שלושה שבועות לפחות שאנו מקבלים חוזרים ממשרדי הבריאות, התחבורה, מהנמלים וממי לא. ממשרד הבריאות קבלנו את עדכון 11 הכולל את נספח ״כלי השייט״ מס׳ 15 שקשור בפעילות שלנו. היום בבוקר פורסמו ונכנסו לתוקף התקנות ל״הגבלת העובדים במקום עבודה לשם צמצום התפשטות נגיף הקורונה החדש״. בניגוד לעבר, תקנות חירום אלו מחריגות סקטורים שלמים מחובת ההגבלות, כאשר ענף הספנות והנמלים מוחרג באופן מלא. גם מערך התובלה היבשתית, עמילי המכס, מסופים עורפיים וכו׳ הוחרגו במסגרת סקטור הלוגיסטיקה.
מדיניות החרגה זו מצביעה משמעותית על הרצון לשמר עד כמה שאפשר את כל היקף סחר החוץ של המדינה ואתו להבטיח יבוא מוצרים חיוניים. אין ספק שביצוע מדיניות זו כרוך בעבודה תחת מגבלות ותנאים קשים מהרגיל, ואנו חייבים הערכה רבה לכל העובדים בשטח הנושאים בעול זה. עובדי הנמלים, נהגי המשאיות, אנשי התפעול של סוכני הספנות, סוכני המכס, היבואנים והיצואנים וכל עובדי המגזר הציבורי שבלעדיהם מערכת סחר החוץ לא מתפקדת. כל הכבוד.
המשבר הבריאותי שהביא אתו הנגיף גרם גם למשבר כלכלי עולמי רב היקף. המשק הישראלי, כמו הכלכלות במרבית מדינות העולם , נכנס למיתון חריף המלווה בעלייה דרמטית בשיעור המובטלים, עליה משמעותית בהוצאות תוך ירידה דרסטית בהכנסות. לצערנו, המכות שהקב״ה חסך מאתנו לפני אלפי שנים לא תיחסכנה בפסח הזה.
בעתות מצוקה מתגלות גם תופעות יפות. למרות שיש רבים וטובים העונים לקטגוריה זו, ברצוני לציין לשבח את רב-חובל יגאל מאור, מנהל רשות הספנות והנמלים, על תפקודו יוצא הדופן, על האכפתיות, על הנכונות לפתור בעיות ועל שגרם במו ידיו לכך שמשרד הבריאות הוציא הנחיות מתאימות לנמלים המאפשרות את התנהלות סחר החוץ של ישראל בצורה סבירה בהתחשב בנסיבות הקיימות. עיקרי ההנחיות מפרידים בין ההתנהלות החופשית של האניות לבין המגבלות על הצוותים שלהם. אני מאמין שכולם, וקצרה היריעה מלמנות את כולם, עושים הכל כדי שתהיה זרימה נורמלית של יבוא ויצוא, אולם ברור שאלו אינם ימים כתיקונם והעבודה לא יכולה להתנהל כרגיל.
אנו חווים עתה ביתר שאת את המחסור הגדול והמתמשך בכוח אדם בנמלים. אם סירבו לנו מכל מיני סיבות שלא לעניין כבר 3 שנים לתגבר את הנמלים בכוח אדם, בוודאי שצריך לעשות זאת עתה בדחיפות עליונה תוך נקיטת צעדים המתאימים לשעת חירום. בנמל אשדוד עוברים עתה לשדרוג רציף 21 על ידי השבתתו לשנתיים בתקופה הכי קשה ועמוסה, כאשר הקורונה רק מוסיפה למצוקה שתיווצר עקב שדרוג זה. הנמלים מלאים בסחורות שיש לפנות במהירות. לא פשוט במשק שאינו עובד בתפוקה מלאה. חברת נמלי ישראל, בראשות עוזי יצחקי והמנכ״ל שלמה ברימן עושה עבודת קודש ביצירת שטחים נוספים שיקלו על שטחי הנמלים. החלטת הנמלים שלא לבצע שעות נוספות אינה מאפשרת תפוקה מלאה של הפוטנציאל שלהם.
אני שמח לציין שבסחר הימי הישראלי לא היו ביטולי הפלגות, הביקוש לא קטן, אפילו עונת הקירור התחילה ברגל ימין. לאחר ההלם הראשון, ראינו מספר שיא של אניות עומדות על עוגן מחוץ לנמלים. בינתיים, מספרן ירד מ-63 ב-15 למרץ ל-54 היום (22 במרץ). מחציתן מטען כללי וצובר. בעזרת העובדים המסורים ונקיטת מספר פעולות חיוניות נוכל לחולל נס עולמי של תפקוד בעת אסון.
דווקא בעולם הגדול הייתה נפילה אדירה בספנות. מאמצע פברואר לאמצע אפריל יש כבר 80 הפלגות שבוטלו. זוהי ירידה של 30% רק בחודש מרץ. המחירים עלו ב-18% בנפח שנשאר להובלה. תוהו ובוהו במערך המכולות הריקות שנמצאות בכל מקום, תוך כדי חוסר ניכר בנמלי הטעינה. יש המתכוננים כבר לתקופה שאחרי על ידי הכנסת אניות ענק לארצות הברית לפינוי המכולות הריקות שהצטברו שם. אלו פעולות יקרות ואמיצות מצד בעלי האניות. באירופה המצב גרוע, אבל אנו מקווים שגם הם יעשו צעדים דומים לשלנו, ותנועת האניות עם הארצות המהוות מחצית מהסחר שלנו תמשיך ללא הפרעה ממשית.
כאן המקום לציין את המובן מאליו, שגם לקוחות הנמלים נפגעו כלכלית מהמצב. האחסון בנמלים מהווה אמנם הכנסה עבורם, אולם מהווה נטל כבד מנשוא עבור לקוחותיהם. אנו מניחים שהנהלות הנמלים באות לקראת לקוחותיהן ואנו בהחלט מברכים על כך. אנו גם חושבים שהתשלומים המידיים לנמלים יכולים לעבור רביזיית חירום בכיוון של אשראי מסוים כנהוג בכל העסקות במשק בזמנים רגילים.
ברצוני להדגיש שבתנאים הקיימים ובמגבלות המגיפה הארורה הזו כולם נרתמים לעשות את המקסימום האפשרי. החל מהמשרדים הכלכליים (האוצר, התחבורה והכלכלה והתעשייה), ועד הגופים הפרטיים הקטנים ביותר. לכולם מגיע יישר כוח וחיבוק חזק. וקשה שלא לציין בתודה ובאהבה סקטור שלם, שאינו קשור ישירות לענף הלוגיסטיקה, אבל נהפך לחיל החזית הקרבי והמסוכן במלחמה בקורונה. אני מתכוון כמובן לרופאים, לאחיות, למתמחים, ולחוקרים בענף הבריאות.