מודי׳ס: המכסים של טראמפ עלולים לגרום לשיבושים חמורים בשרשרת האספקה

בסוכנות לדירוג אשראי מעריכים כי יצרני הרכב נמצאים בחזית הפגיעה, בעקבות העלאת המכסים על חלקי חילוף מרכבים מקנדה וסין, מה שעלול להוביל לעלייה בעלויות הייצור ולעיכובים בייצור. גם ענף החקלאות נערך להשלכות של הצעדים החדשים


14:02 ,04.02.2025 מאת: מערכת פורט2פורט

דוח חדש של סוכנות דירוג האשראי מודי׳ס מזהיר כי מדיניות הסחר החדשה של ממשל טראמפ, הכוללת מכסים חדשים על תעשיות מפתח, עלולה לגרום לשיבושים משמעותיים בשרשראות האספקה העולמיות, ולהגביר את חוסר הוודאות הכלכלית עבור חברות אמריקאיות. נזכיר כי לעת עתה טראמפ הסכים לדחות את כניסת התעריפים לתוקף ב-30 יום. 

 

ג׳ון דוניגיאן, מנהל בכיר לאסטרטגיית שרשרת אספקה במודי׳ס, ציין כי יצרניות הרכב נמצאות בחזית הפגיעה, בעקבות העלאת המכסים על חלקי חילוף מרכבים מקנדה וסין, מה שעלול להוביל לעלייה בעלויות הייצור ולעיכובים בייצור. גם ענף החקלאות נערך להשלכות הצעדים החדשים, כאשר קנדה ומקסיקו צפויות להגיב בהטלת מכסים על יצוא אמריקאי של בשר חזיר, גבינות ותוצרת חקלאית טרייה.

 

״אי הוודאות בסחר העולמי מדגישה את הצורך של חברות לבחון מחדש את אסטרטגיות שרשרת האספקה שלהן ולצמצם את התלות שלהן באזורים בעלי סיכון גבוה״, אמר דוניגיאן. ״עסקים חייבים לפעול במהירות כדי להתמודד עם העלויות הגוברות והפרעות אפשריות הנובעות מהטלת מכסים ומהלכי תגמול מצד מדינות אחרות״.

 

גם תעשיית מוצרי הצריכה צפויה להיפגע, עם חשש למכסים מצד קנדה וסין שישפיעו על שווקי מוצרי חשמל ביתיים, אלקטרוניקה וריהוט בארה״ב. במקביל קיימת חוסר וודאות סביב תעשיות הנפט והגז. 

 

אנדריי קווין-בראבאנוב וויויטליאנו טוברוק, מומחים לשרשרת אספקה במודי׳ס, הדגישו כי חברות אמריקאיות המסתמכות על יבוא אלומיניום מקנדה עלולות להתמודד עם קשיים נוספים. לדבריהם, ספקים קנדיים עשויים להסיט את פעילותם לשווקים רווחיים יותר מעבר לים, מה שיאלץ חברות אמריקאיות להציע תמריצים אטרקטיביים יותר לספקים או להעלות מחירים לצרכן הסופי.

 

״צעד ראשון וקריטי הוא לנתח את פרופיל הסיכון של ספקים מרכזיים לפני ואחרי הטלת המכסים״, ציינו המומחים, והמליצו על יישום מנגנוני ניהול סיכונים מתקדמים, שימוש בטכנולוגיות להגברת עמידות שרשרת האספקה וגיבוש תוכניות חירום מקיפות.

 

למרות הודעתו של טראמפ אמש על דחיית המכסים על מקסיקו וקנדה בחודש אחד לעת עתה,  המומחים מזהירים כי אין מקום לשאננות. ״עם המשך התנודתיות במדיניות הסחר, החברות שיפעלו כעת באופן יזום יהיו בעמדה הטובה ביותר להתמודד עם האתגרים הצפויים״, סיכם דוניגיאן.