הושלם הנוהל הישראלי לשקילת מכולות בכפוף לאמנת SOLAS

הנוהל הישראלי המחייב מסירת משקל מאומת נכתב לאחר שת"פ יוצא דופן בין כל בעלי העניין. המשקל המאומת יכול להימסר ע"י בעל המטען או אחד מנציגיו. הפיילוט בישראל יחל ב- 22 במאי


09:56 ,09.05.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

היום פורסם הנוהל הישראלי המחייב מסירת משקל מאומת ומדויק במסגרת SOLAS-IMO. הנוהל הישראלי מתפרסם החל מהבוקר באתרים הבינלאומיים של World Shipping Council, FIATA, Fonasba ובאתרים בינלאומיים אחרים.

 

נדגיש כי שת״פ בין כל בעלי העניין (לשכת הספנות הישראלית, נמלים, משלחים בינלאומיים, התאחדות התעשיינים, איגוד לשכות המסחר, מועצת המובילים, רכבת, תס״ק-ים, מסופים עורפיים), בסיוע רספ"ן הביא לניסוח נוהל מחייב וסופי.

 

על פי הנוהל החדש המשקל המאומת יכול להימסר על ידי אחד משני גורמים: בעל המטען עצמו או על ידי נציגיו בין אם זה הנמל, רשויות הרכבת או הטרמינלים המייצגים את בעל המטען. אם בעל המטען בוחר להעביר את המשקל המאומת VGM  (בשמו המלא: Verified Gross Mass) עליו למלא הצהרה רשמית ולשלוח אותה לנמל ולעמיל המכס. אולם, אם בעל המטען בוחר לעשות זאת על ידי אחד מנציגיו עליו לבחור נציג אחד ולהעניק לו ייפוי כוח שיכול להיות בתוקף עד לתקופה של שנה. העתקים של ייפוי הכוח יש להעביר לנמל, לעמיל המכס ולסוכן האנייה. את שני הטפסים שהוזכרו כאן יכינו הנמלים. לכל אורך התהליך בעל המטען יהיה אחראי על העברת נתוני משקל מאומת ותיעודם.

 

יורם זבה, נשיא לשכת הספנות מוסיף: ״צריך להיות כן. העניין לא בא אל העולם בגלל גחמה, אלא בגלל אסונות שקרו וגבו חיי אדם, בגלל דיווחים על משקלים שגויים ותכנית אנייה רשלנית. 

 

״הנוהל לשקול מכולות במאזניים מאושרים היה בתוקף כבר בשנת 1982, רק שזה לא נאכף כמו שצריך. אנו בין המדינות הראשונות בעולם שכתבו את הנוהל כבר אז". 

 

ד״ר זבה ציין שהפיילוט מתחיל ב- 22 במאי. ״קיבלנו הרבה מחמאות על כך. אף אחד בעולם לא עושה פיילוט לפני ה-1 ביולי. זה יוצא דופן. לא ראיתי שיתוף פעולה בין כל בעלי העניין כפי שזה נעשה אצלנו״, סיכם.

 

נזכיר כי ארגון הספנות הבינלאומי IMO - International Maritime Organization, המסונף לארגון האו"ם, קבע הנחייה במסגרת אמנת SOLAS - Safety of life at sea, המחייבת מסירת משקל מאומת (הנקרא:  Verified Gross Mass -  VGM). האמנה מטילה אחריות להצהרה על משקל מאומת על היצואן.

 

להורדת הנוהל הישראלי במלואו (באנגלית) - לחצ/י כאן
בימים הקרובים יפורסם הנוהל גם בשפה העברית