עומס רב של אוניות עם מטען תפזורת נוצר בנמל אשדוד כתוצאה מהעובדה שבנמל חיפה לא מתקיימת פריקה של תפזורת במסירה ישירה מזה מספר שבועות.
כך עולה ממכתב ששלח יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית ד"ר גד שפר למנכ"ל נמל חיפה מנדי זלצמן.
שפר ביקש שנמל חיפה יעביר את המסמכים הרלוונטיים לממונה על האכיפה במשרד להגנת הסביבה, בכדי שהנמל יוכל לקבל היתר הזרמה ולחזור ולפרוק מטעני תפזורת במסירה ישירה.
כתב שפר: "עובדי נמל חיפה הפסיקו פריקת מטעני התפזורת במסירה ישירה עד לקבלת היתר הזרמה מהמשרד להגנת הסביבה, מחשש שייחשפו לתביעות משפטיות ולצעדים משמעתיים בגין זיהום הים.
"בית הדין לעבודה קיבל את עמדתם זו. חברת נמל חיפה הודיעה לבית הדין לעבודה כי היא תעשה את כל הנדרש לשם קבלת היתר הזרמה, כך שהעובדים יוכלו לבצע את עבודתם בלא חשש שיחרגו מהוראות החוק.
"כתוצאה מכך נוצר עומס בלתי נסבל בנמל אשדוד. כעשר אוניות ממתינות עתה מחוץ לנמל בתור לפריקה. הנזק הישיר למפעלים נאמד במאות אלפי שקל לכל יום המתנה והנזקים מצטברים. זאת עוד לפני נזקים עקיפים, של פגיעה ארוכת טווח באמינות ובמוניטין, ומבלי שהבאנו בחשבון את הנזקים למשק בשל עומס היתר בכבישים כתוצאה מתנועה מיותרת של משאיות כבדות המוליכות את המטענים שנפרקו מאשדוד צפונה.
"להפתעתנו ולאכזבתנו, התברר לנו כי עד היום טרם הגישה חברת נמל חיפה את המסמכים הדרושים לממונה על האכיפה במשרד להגנת הסביבה, כדי שניתן יהיה לפתור את הבעיה. הדיון שנקבע בנושא במשרד להגנת הסביבה עתיד להתקיים בעוד כשבוע. העיכוב בהעברת המסמכים על ידי חברת נמל חיפה עלול להביא לדחיית הדיון בשבועות נוספים. הנזקים האדירים יוסיפו ויצטברו. איננו מבינים שאננות זו של חברת נמל חיפה.
"אבקשך לדאוג לאלתר להעברת המסמכים ולהצטרף אלינו בדאגה למנוע הוצאות מיותרות נוספות שיכבידו על המשק".
העתקים מהמכתב נשלחו ל העתק: שרי התחבורה והכלכלה, מנכ"לי משרדיהם, למנהל רספ"ן יגאל מאור ונשיא לשכת הספנות ד"ר יורם זבה.
דובר נמל חיפה זוהר רום: "בלי להתייחס לשלל אי הדיוקים והטעויות במכתב, נמל חיפה, ללא שום שאננות וברצינות הראויה, עושה כל מאמץ לאפשר את חידוש פריקת התפזורת בנמל בהקדם האפשרי, ובוודאי שאינו גורם שמעכב את ההגעה לפתרון".