Drewry: חוב של 80 מיליארד דולר לתעשיית הספנות

אנאליסטים חוששים שהמרוץ המחודש להזמנת אוניות מכולה בעלות קיבולת של 18 אלף TEU ומעלה ייצור עודף קיבולת ובעיות מימון


12:44 ,19.05.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

אנאליסטים ימיים של Drewry מביעים חשש שתעשיית הספנות לא תהיה מסוגלת להתמודד עם החוב ההולך וגובר שלה, המוערך כרגע ב-80 מיליארד דולר, כתוצאה מהזמנות מואצות של אוניות חדשות.

 

לפי Drewry, עם היציאה מהמשבר הגלובלי, החלו חברות הספנות הגדולות בהזמנת יתר של אוניות מכולה, שגודלן הולך וגדל. כך, למשל, ביצעו מארסק ליין, MOL, OOCL ו-CMA CGM הזמנות – או שלפי הדיבורים בתעשייה הן אמורות לבצע הזמנות - עבור כמות גדולה של אוניות, כולן בעלות קיבולת של 18 אלף TEU או יותר.

 

לפי האנאליסטים, הזמנה של קיבולת חדשה שיחקה תפקיד מפתח בהפיכת תעשיית ספנות בריאה יחסית, כפי שהיתה לפני שישה חודשים, לעסק מאתגר, בלשון המעטה.

 

האנאליסטים מאמינים, שהכנסת אוניות מכולה מדגם ULCV (אולטרא לארג אוניות מכולה) לקווי הסחר אסיה-אירופה, כמו גם הכנסת אוניות מכולה בעלות קיבולת גדולה מדי לשירות בקווי הסחר המשניים, ימשיך לשים לחץ על אינדקס מחירי ההובלה הימית בטווח הזמן הקצר.

 

על פי אינדקס העולמי למכולות (WCI), מחירי ההובלה בקווי השירות שנגחאי-לוס אנג'לס ירד ל-1,578 דולר ל-FEU, הרמה הנמוכה ביותר של מחיר מזה למעלה משלוש שנים.

 

לדברי כלכלנים של ה-WCI, עודף הזמנות לא רק יוצר עודף קיבולת בהשוואה לדרישה, אלא יוצר גם משברים פיננסיים, במיוחד בתעשייה שבה לשחקנים המרכזיים נושאים חוב גדול. רק חברות בעלות מאזן מאוזן יוכלו לממן בעצמם הזמנה של ULCV.