דיוויד גולין בכנס PORT2PORT: מקווים למיזוגים נוספים בענף הספנות

מנכ"ל מארסק ליין ישראל התייחס לתעריפי ההובלה: "אחרי יותר משבע שנים התעריפים נחשבים סוף סוף יציבים". לגבי הדיגיטציה בענף: "אפשר לייעל את מצבת כ"א בענף ב-30 עד מאה אלף עובדים על ידי אוטומציה של תהליכים"


14:34 ,21.06.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

מנכ"ל מארסק ישראל, דיוויד גולין, השתתף בפאנל המקצועי במהלך כנס PORT2PORT ודיבר על הדיגיטציה בתחום הספנות בכלל ובחברת מארסק ליין בפרט. חברי הפאנל כללו בין היתר את מנדי זלצמן, מנכ"ל חברת נמל חיפה, איציק בלומנטל, מנכ"ל חברת נמל אשדוד, כתריאל מוריה, מנכ"ל חברת רכבת מטענים, וסיגל מנהיים קצוביץ', מנכ"לית DSV ישראל.

 

גולין נשאל על הסביבה התחרותית של חברת מארסק ובחר להתייחס לשנת 2016 בענף הספנות, שהוגדרה על ידו כ"שנה הכי גרועה אי פעם בענף הספנות" – שנה בה מגזר הספנות הפסיד כ-5 מיליארד דולר, נתקל באינסוף אתגרים חדשים, ו"העלימה" 8 חברות ספנות מקרב 20 חברות הספנות המובילות ממפת הספנות העולמית בשל מיזוגים, רכישות ופשיטות רגל (האנג'ין שיפינג). לדברי גולין, "סוף סוף קיימת הקלה מבחינת מלחמת המחירים שכן במהלך 2016 תעריפי ההובלה היו תחרותיים מאוד ועמדו על 10% מהתעריף הרצוי".

 

אנחנו סביבה תחרותית מאתגרת, ציין גולין, אך ציין כי כעת, נכון לחודש יוני 2016, התוצאות נראות יפות ושנת 2017 נראית כולה אופטימית יותר. "השנה סוף כל סוף ראינו ברבעון האחרון, אחרי יותר מ-7 שנים, שתעריפי ההובלה נחשבים יציבים, כלומר, שיש הפרש של 10-15 אחוז בין המינימום למקסימום לתקופה ארוכה כל כך".


דיוויד גולין, מנכ"ל מארסק ישראל, בכנס PORT2PORT

 

 

גולין גם נשאל על ידי גיא זוהר, מנחה הפאנל, על הדיגיטציה בענף הספנות, והודה כי מדובר ב"באז-וורד" בענף הספנות בשנה האחרונה בפרט. "אנחנו מנסים לשפר את השירות ללקוחות ולייעל, למשל, את משך הזמן שבו לוקח ללקוח לייצר שטר מטען ולפתוח הזמנה. זה לוקח 22 דקות לבוקינג ועוד 25 לפתוח שטר מטען - זה זמן רב לעומת הזמנת כרטיס טיסה באינטרנט למשל, ולכן אנחנו מנסים לקצר את הזמן הזה ולייעל את השירות. בנוסף, אנחנו מנסים לחסוך עלויות: היום יש לנו עשרות אלפי עובדים במוקדי שירות בהודו ובמנילה שמקלידים נתונים למערכות על מנת לייצר שטרי מטען".

 

גולין הוסיף ואמר כי: "על פי ניתוחים שעשינו בענף שלנו אפשר לייעל את מצבת כוח האדם בענף הספנות כולו ב-30 אלף עד 100 אלף עובדים רק על ידי אוטומציה של תהליכים. דבר נוסף זה ההתייעלות התפעולית, כלומר, לנהל את הנכסים שלנו בצורה טובה יותר. מדדים על מנועי האניות שלנו, למשל, מייצרים 2 ג'יגה של נתונים ביום, ואנחנו משתמשים רק באחוז אחד מהנתונים האלה. שמנו על 270 אלף מכולות הקירור שלנו מכשירי GPS עם שידור של כרטיס SIM שמספקים נתונים על מיקום ועל טמפרטורה בתוך המכולה ומאפשרות ללקוח לדעת שהסחורה מקוררת והוא יכול להיות בראש שקט. אנחנו נתחיל לשווק את השירות הזה החל מהרבעון השלישי של השנה. בנוסף, אנחנו מסתכלים קדימה ובודקים שלא יקום איזה ילד בן 17 שימציא אפליקציה שתייתר את הצורך בענף הספנות שהוא ענף עתיר השקעות הון. וכמובן, לבדוק שלא תהיה כניסה של מתחרים חדשים לתחום שלנו, ולהגדיר מחדש את הגבולות בין הענפים בתוך ענף הספנות".

 

גולין גם נשאל לגבי עתידו של ענף הספנות בשנים הקרובות והודה כי הוא מקווה שהמגזר הולך לעבר מיזוגים נוספים. "קונסולידציה טובה לכולם, היא נותנת לנו אפשרות להתייעל ולשפר את השירותים".

 

גולין התייחס לפעילותם של שירות 2M והבריתות החדשות, ואמר: "כרגע יש שני קווים עיקריים מהמזרח ושני קווים עיקריים מצפון אירופה ולארה"ב שני קווים עיקריים ובעתיד יהיו ארבעה נמלים בישראל, ולא כל נמל יזכה בפקידה גדולה, ולכן לנו זה מאוד חשוב בתור לקוחות של הנמל להמשיך ולקבל את השירות שהם מקבלים, ואין ספק שאנחנו מקבלים מנמל חיפה את השירות".

 

גולין התייחס לעתיד במגזר, טען שהוא אופטימי, שספר ההזמנות של האניות יחסית קטן, אבל אמר:  "כמו שמייק טייסון פעם אמר: 'לכולם יש תכניות לגבי העתיד עד שהם מקבלים אגרוף בפנים', ואנחנו מקווים שאנחנו לא נקבל באגרוף בפנים. אולי תהיינה פשיטות רגל, אולי יהיו מיזוגים אבל אנחנו שומרים על אופטימיות זהירה".