איגוד לשכות המסחר מעמיק את קשרי הסחר עם סין

כדי להקל על יחסיי הסחר בין חברות סיניות לישראליות, העלו נציגי הלשכה רעיון חדשני, של קיום הליכי ״קדם בוררות" בסכסוכים עסקיים; במסגרת העמקת היחסים תגיע לישראל משלחת של אנשי עסקים סינים משנז'ן


14:50 ,07.09.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

המשלחת של איגוד לשכות המסחר לסין סיימה את נסיעתה בסוף השבוע האחרון, לאחר שביקרה ונפגשה עם ארגונים עסקיים מובילים בערים בייג'ין, הונג קונג, שנחאי ושנז'ן.

 

במשלחת השתתפו נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין; נשיא לשכת המסחר והתעשייה של חיפה והצפון דוד קסטל; משנה למנכ"ל איגוד לשכות המסחר עו"ד דן כרמלי; ומנהל האגף לקשרים בינלאומיים באיגוד לשכות המסחר זאב לביא. למשלחת התלוו בכל אחת מארבעת הערים נציגי ישראל.

 

לאורך הפגישות העסקיות התרשמה המשלחת עמוקות מהיחס החיובי של המגזר העסקי בסין כלפי מדינת ישראל, הן במובן ההיסטורי והן במובן העסקי, וברצונם לקידום היחסים הכלכליים עם סין.

 

לין: "ישראל טרם התחילה לגרד את הפוטנציאל הקיים בפיתוח יחסי הסחר והכלכלה עם סין. לא מדובר רק בהשקעות בישראל מצד חברות סיניות גדולות, אלא גם בתשתית רחבה יותר של שיתופי פעולה בין חברות בינוניות וקטנות סיניות וישראליות. יש להאיץ את החתימה על הסכם הסחר החופשי וכן להגביר את שיתופי הפעולה הכלכליים של המגזר העסקי בישראל וסין".

 

דוד קסטל, נשיא לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון, פעל במהלך הביקור לקידום העסקים של חיפה והצפון בפגישות שקיים. לדבריו, נושא ההיטק הישראלי מאד עניין את חברי המשלחות הסיניות. ״ישראל היא מדינת החדשנות מהמובילות בעולם וחיפה היא עיר החדשנות בישראל״, ציין.

 

קסטל, כבוגר הטכניון, הדגיש בפני הסינים את חשיבותו הרבה של מוסד אקדמי זה והסינים מצידם הביעו את התרשמותם הרבה נוכח העובדה שבשנים האחרונות הוענקו שלושה פרסי נובל לבוגרי הטכניון. הסינים מצידם, ציין קסטל, מאד התרשמו משיתוף הפעולה של הטכניון עם המיליארדר הסיני לי קא שינג שתרם 130 מליון דולרים וביחד הוקמה שלוחה של הטכניון בסין.

 

קסטל אף ציין את העובדה שכבר בינואר 1950 מדינת ישראל הצעירה הכירה בסין העממית והיחסים בין שתי המדינות המשיכו להעמיק עם השנים. 

 

קסטל, מלבד תפקידו כנשיא לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון, המייצג בישראל את חברת הספנות OOCL מהונג קונג, הדגיש את החשיבות רבה לפיתוח יחסי הסחר עם סין והמזרח הרחוק.

 

זאב לביא ציין שהייצוא הישראלי לסין הוא עדיין בחיתוליו: "מתוך 8 מיליארד דולר יצוא, 65% הם יהלומים ואבנים יקרות, וחלקו הארי של יצוא הסחורות לסין נעשה על ידי מספר חברות בודדות. לשכת המסחר הציבה לעצמה משימה עיקרית להגביר את הייצוא הישראלי לסין".

 

כדי להקל על יחסיי הסחר שבין חברות סיניות לישראליות, העלו נציגי הלשכה רעיון חדשני של קיום הליכי ״קדם בוררות״; הווה אומר, החלפת אינפורמציה על סכסוכים עסקיים קודם שצד פותח בהליכי בוררות פורמאליים, שהם, כידוע, ממושכים ויקרים מאוד. הצעה זו התקבלה בהערכה על ידי הארגונים בסין והצדדים יחליפו הצעות קונקרטיות כדי לבסס את המנגנון הפעולה במסגרת הליכי ״קדם הבוררות״.

 

במסגרת הביקור, המשלחת קיימה סבבי פגישות אינטנסיביים עם ארגונים כלכליים מובילים בעיר הבירה בייג'ין סין, ביניהם ראשי ארגון CCPIT (China Council for the Promotion of International Trade), ארגון ממשלתי, שהוקם בשנת 1952, בכדי לקדם את קשרי הסחר של סין ולפתח את הכלכלה הסינית. זהו אחד הארגונים החשובים ביותר בסין לקידום סחר החוץ של המדינה.

 

כדי להביע את נכונות שיתוף הפעולה בין המדינות, חתמו נשיא האיגוד הישראלי לין וסגן יו"ר CCPIT Mr. Yin Zonghua, על הסכם לשיתוף פעולה עסקי, שיגביר את פיתוח יחסי המסחר ויחסי הגומלין באשר להשקעות הדדיות. ההסכם נחתם על רקע הציפיות, לחתימה, בתקופה הקרובה,  על הסכם סחר חופשי בין ממשלת ישראל לבין ממשלת סין, שיעניק תנופה רבת משמעות לפיתוח יחסי המסחר בין שתי המדינות.  

 

לכבוד ביקור המשלחת קיימה לשכת המסחר ישראל-בייג'ין יום עיון לאנשי עסקים סינים, במסגרתו הרצו חברי המשלחת על כלכלת ישראל והושם דגש על הפוטנציאל העסקי הגלום במשק הישראלי.

 

בביקור בשנחאי, המשלחת נפגשה עם נציגי ארגון CCPIT שנחאי, שהוא לשכת המסחר של שנחאי, שתפקידו לקדם– לקדם את הסחר בינלאומי של שנחאי והשקעות בחברות בינלאומיות. במסגרת זו, נחתם הסכם עקרונות לשיתוף פעולה (MOU), בין הארגונים, ליצירת מערכת של הזדמנויות עסקיות עבור חברי לשכות המסחר המעוניינים ליצור קשר עם חברות יצרניות בסין, לצורכי יבוא מוצרים, ושיתופי פעולה בייצוא טכנולוגי מישראל לסין.

 

בנוסף, נפגשה המשלחת עם SIPG – SHANGHAI INTERNATIONAL PORT GROUP – חברת הנמל הסינית, שזכתה לא מזמן במכרז הפעלת רציף הנמל החדש בחיפה, ואף זכתה בביקור בנמל וקיום ישיבת עבודה עם יו"ר SIPG וצוות הנהלת החברה, ששבו מישראל, מביקור עבודה, במסגרת הקמת הנמל החדש בחיפה.

 

המשלחת המשיכה לעיר שנז'ן, שהינה הסכר הדרומי לכלכלת סין היום. זוהי עיר נמל גדולה וחשובה והרביעית בגודלה בסין היום. ב-33 השנים האחרונות שנז'ן הפכה להיות מרכזה של תעשיית ההייטק של סין; כמו גם מובילת פיתוח תעשיית השירותים, כשהבולטת בהם בתחום העיצוב תעשייתי, שהיא לבדה מעסיקה 60 אלף עובדים.

 

בשנזן נפגשה המשלחת עם  Chang Yuan נשיא ארגון העסקים הקטנים והבינוניים.  הארגון מייצג כ-3,800 חברות מתחומי ה-IT, אלקטרוניקה, תקשורת, תרופות, כימיקלים, חומרי בנייה, טקסטיל, מכונות לתעשייה, מוצרי צריכה, יועצים ונותני שירותים.

 

במהלך הפגישה הוחלט על הוצאת משלחת עסקית דומה לישראל. החברות שהשתתפו בפגישה הביעו עניין רב בישראל וביצירת קשרים עם חברות ישראלית בתחומים כגון ביומד, אינטרנט, סייבר, טלקום ותקשורת, טכנולוגיות חקלאות מתקדמות, ביוטכנולוגיה, אלקטרוניקה, ציוד מכני, ורכיבים אלקטרוניים.

 

כמו כן, חברי המשלחת קיימו סדרת פגישות גם עם איגוד התעשיות בשנז'ן, שם חתם לין יחד עם מקבילו, Zhaowen Wang  נשיא איגוד התעשיות בשנז'ן (Federation of Shenzhen Industries), על מזכר הבנות MOU, שנועד לחזק את הקשר בין שני הארגונים ולקבוע מסגרת עבודה משותפת.

 

לדברי לין: "שני הארגונים יחדיו מייצגים פוטנציאל גדול של חברות סיניות. הקשרים שנוצרו עם הארגונים יהוו פלטפורמה של שיתוף פעולה בין מאות חברות סיניות למאות חברות ישראליות ויעניקו הזדמנות עסקית איכותית".

 

עו״ד דן כרמלי, משנה למנכ״ל לשכת המסחר ת״א, הדגיש את השפעתה של תעשיית ההייטק המתפתחת של שנז'ן למגמה הגוברת של השקעות סיניות בישראל, שכן "קיימת הערכה הרבה לטכנולוגיה הישראלית ולקידום היחסים הכלכליים ואסור להחמיץ את שעת הכושר."

 

המשלחת הגיעה לפגישה גם עם לשכת המסחר הכללית הסינית בהונג קונג – ארגון עסקים המייצג אלפי חברים, העוסקים בסחר והשקעות. חברי הארגונים מהווים גשר עסקי לחברות המעוניינות לפעול בסין. סוכם בין הצדדים על שיתוף פעולה, כך שכל צד רואה בצד השני את נקודת עוגן ליצירת קשר בין חברות סיניות לישראליות.

 

לדברי לין, "להונג-קונג חשיבות מיוחדת לפיתוח יחסי הסחר עם סין העממית עצמה. בהונג-קונג עדיין שולטת תרבות המשפט האנגלי. העיר יציבה כלכלית וגם חברתית ומהווה את אזור הכלכלה החופשית ביותר בעולם. זהו מרכז אדיר לסחר ופיננסים, ובתוכה מספר גדול של חברות השקעה המעוניינות להשקיע ישירות בחברות הזנק ובטכנולוגיה הישראלית".

 

לין הוסיף כי בעקבות הנסיעה נוצרו פלטפורמות חדשות של הענקת תנופה ביחסי הסחר וההשקעות בין ישראל לסין: "במקום ללכת לממשלה, מוטב שארגוני המעסיקים ילכו לסין. קיימת כיום הזדמנות במימדים היסטוריים להענקת תנופה לכלכלת ישראל. עקב נסיעתנו זו ומערכת הקשרים שנוצרה, לשכת המסחר תגביר את מעורבות חבריה עם הכלכלה הסינית, בתחומי הייצוא, הייבוא וכן ההשקעות בשני הכיוונים.