דרמה בארה״ב: בית המשפט הקפיא את ביטול המכסים של טראמפ

צו חירום של בית המשפט לערעורים בארה״ב מאפשר לממשל טראמפ להותיר על כנו מהלך מכסים נרחב – למרות פסיקה קודמת שקבעה כי מדובר בצעד לא חוקתי. המהלך מעורר חוסר ודאות חדש בשוקי הסחר הבינלאומי, ומוביל לעלייה חדה במחירי ההובלה הימית


14:01 ,30.05.2025 מאת: מערכת פורט2פורט

בית המשפט הפדרלי לערעורים בוושינגטון פרסם צו עיכוב זמני שמאפשר לממשל טראמפ להמשיך להטיל מכסים נרחבים על יבוא ממדינות מפתח – יממה בלבד לאחר שבית הדין לסחר בינלאומי פסק כי המהלך מנוגד לחוקת ארה״ב וחורג מסמכותו של הנשיא.

 

ההחלטה הדרמטית מחדשת את אי הוודאות בקרב יבואנים, חברות שילוח וספקים גלובליים, שכן המכסים – בגובה של 10% עד 25% – חלים על סחורות רבות מקוריאה, קנדה, מקסיקו, סין ומדינות נוספות.

 

המכסים, שכונו ע״י טראמפ "מכס יום השחרור", הוטלו על מספר מדינות על רקע טענות לפיהן מדינות אלו אינן פועלות דיו למניעת הברחות פנטניל לשטחי ארה״ב. בית הדין קבע כי הנשיא חרג מסמכותו כשעשה שימוש בחוק סמכויות כלכליות בשעת חירום (IEEPA) לשם יצירת מדיניות מכסים כוללת – חוק שנועד למקרי חירום נקודתיים ולא למדיניות סחר כוללת.

 

למרות החלטת הערעור, הדיון המשפטי רחוק מסיום: היבואנים נדרשים להשיב עד 5 ביוני, והממשל יגיש את תגובתו עד 9 ביוני. בתוך כך, שווקים רבים בעולם מגיבים בעצבנות, כאשר המהלך משנה את חישובי עלויות ההובלה, שולי הרווח ותנאי החוזים בין לקוחות וספקים.

 

גם במקרה נפרד, פסק בית משפט נוסף כי טראמפ חרג מהסמכות בעת שהטיל מכסים בגובה 10%–25% על מוצרי צעצועים – אם כי פסק הדין מתייחס רק לחברה אחת, וגם שם הוגש ערעור.

 

בנוסף, מומחים בענף הספנות מציינים כי בעקבות ההקפאה הזמנית חל זינוק בהזמנות מכולות ובמחירי הובלה – בין היתר בשל חשש מהרחבת מכסים עתידיים.

 

לפי נתוני סוכנות Drewry, מדד ההובלה העולמי עלה ב-21% בשלושת השבועות האחרונים, ומחיר ההובלה בקו שנגחאי–לוס אנג׳לס חצה את רף ה-3,700 דולר למכולה של 40 רגל – רמה שמחזירה לפעילות בקו אסיה-אמריקה גם חברות ספנות קטנות שהסתלקו מהשוק בשנים האחרונות.