רספ״ן: ירידה של 6.8% בתנועת המטענים בספטמבר

נתוני הרבעון השלישי משקפים עלייה של 0.85% בתנועת המטענים בנמלים עם 14.45 מיליון טון לעומת 14.32 מיליון טון בתקופה המקבילה אשתקד. במהלך הרבעון השלישי נרשמה ירידה של כ-23% במספר כלי הרכב שנפרקו בנמלים. ד״ר זבה: נמל אילת חריג מבחינת התחרות


12:18 ,15.11.2017 מאת: מירב רונן

רשות הספנות והנמלים במשרד התחבורה דיווחה על תנועת המטענים בנמלי ישראל עבור חודש ספטמבר 2017. מהנתונים עולה כי במהלך חודש ספטמבר 2017 שונעו בנמלי ישראל 4.4 מיליון טון מטענים. מדובר בירידה של 6.8% לעומת נתוני ספטמבר 2016 במהלכו עברו בנמלי ישראל 4.72 מיליון טון מטענים.

 

יחד עם זאת, אם נתבונן בנתוני הרבעון השלישי של 2017 נראה כי במהלך יולי – ספטמבר 2017 שונעו בנמלי ישראל 14.45 מיליון טון מטען – עלייה של 0.85% לעומת נתוני הרבעון השלישי של 2016 אשר במהלכו שונעו בנמלי ישראל 14.32 מיליון טון.

 

בנמל חיפה שונעו במהלך ספטמבר השנה 2.26 מיליון טון מטען – עלייה של 5.3% לעומת ספטמבר אשתקד בו שונעו בנמל 2.15 מיליון טון מטען. בנמל אשדוד נרשמה ירידה לעומת ספטמבר אשתקד כאשר בספטמבר השנה שונעו בנמל 1.81 מיליון טון – ירידה של כ-12% לעומת ספטמבר אשתקד בו שונעו בנמל 2.06 מיליון טון מטען. גם נמל אילת הדרומי רשם ירידה בפעילות – 132 אלף טון מטען בספטמבר השנה לעומת 274 אלף טון מטען בספטמבר 2016 – ירידה חדה של כ-52% בפעילות המטענים שלו. גם בנמל מספנות נרשמה ירידה כאשר בספטמבר השנה שונעו בנמל 194 אלף טון מטען ואילו בשנה שעברה שונעו בספטמבר 242 טון מטען – ירידה של 19.8%.

 

פעילות היבוא לישראל ממשיכה להוביל את הפעילות בנמלים אם כי במהלך ספטמבר השנה נרשמה ירידה בכמויות לעומת ספטמבר אשתקד כאשר השנה נפרקו בנמלי ישראל 2.88 מיליון טון מטען ואילו בספטמבר אשתקד נפרקו בנמלים 3.11 מיליון טון – ירידה של 7.5%. בנמל חיפה נפרקו 1.48 מיליון טון מטען ואילו בנמל אשדוד נפרקו 1.2 מיליון טון מטען. בנמל חיפה נטענו ליצוא 784 אלף טון מטען, ובנמל אשדוד 610 אלף טון מטען.

 

על פי סקירת נתוני התנועות בנמלים מבחינת TEU ניתן לראות כי אין הבדל משמעותי בין נתוני ספטמבר 2017 לנתוני ספטמבר 2016: סך הכל נפרקו ונטענו בנמלי ישראל 214 אלף TEU במהלך ספטמבר כאשר בספטמבר אשתקד מספר זה עמד על 224 אלף TEU. בנמל חיפה שונעו 99 אלף TEU לעומת 105 אלף TEU בספטמבר אשתקד, ואילו בנמל אשדוד שונעו 115 אלף TEU לעומת 120 אלף TEU בספטמבר שעבר.

 

על פי נתוני רספ״ן, תנועת כלי הרכב בנמלים רשמה ירידה קלה. במהלך ספטמבר 2017  נפרקו בנמלי ישראל 20,859 כלי רכב – זאת לעומת 21,308 כלי רכב בספטמבר אשתקד, ירידה של 2.1% במספר כלי הרכב שנפרקו במהלך ספטמבר הנוכחי. נמל חיפה פרק במהלך ספטמבר 3,668 רכבים – ירידה של כ-50% לעומת 7,312 כלי הרכב שפרק במהלך ספטמבר אשתקד. נמל אשדוד דווקא רשם עלייה חדה לעומת ספטמבר אשתקד עם פריקה של 13,074 רכבים במהלך ספטמבר לעומת ספטמבר אשתקד במהלכו פרק 7,809 כלי רכב – עלייה של 67%. נמל אילת רשם גם הוא ירידה בפעילות עם פריקה של 4,063 כלי רכב בספטמבר הנוכחי לעומת פריקה של 6,141 כלי רכב בספטמבר אשתקד.

 

נציין כי אם נתבונן על נתוני הרבעון השלישי עבור חודשים יולי – ספטמבר נראה כי חלה ירידה של 22.8% במספר כלי הרכב שנפרקו בנמלי ישראל עם 65,096 כלי רכב ברבעון השלישי של 2017 לעומת 84,368 כלי רכב ברבעון השלישי של 2016.

 

 

ד״ר זבה: ללשכת הספנות אינטרס גדול לשמר את נמל אילת כנמל נוסף

 

ד״ר יורם זבה, נשיא לשכת הספנות הישראלית, התייחס לנתוני רספ״ן וציין כי השנה יש אכן עלייה בכמויות המטען המשונעות בנמלים, אך מדובר בעלייה קטנה. ״צריך לזכור שהנתונים הללו עומדים בניגוד לנתונים רבים שמתפרסמים ועוסקים בכמות הכסף – ולכן מדווחים על ירידה בכמויות - ולא על כמויות הטונות שמובלים על גבי האניות״.

 

נשיא לשכת הספנות אף התייחס לנתוני היבוא של כלי רכב לנמלי ישראל וציין כיום קיימת מגמה הפוכה לעומת שנה שעברה עם יבוא מופחת ועם ניצני אחסון של רכבים מחוץ לנמל. ״מדובר בברכה גדולה לספנות, וליבואנים וליצואנים הישראלים כי זה מאפשר פעילות נורמלית של סחר החוץ של מדינת ישראל״.

 

ד״ר זבה ביקש להוסיף כי כאשר לשכת הספנות התלוננה על כמות הרכבים המאוחסנים בנמלים ופנתה למכס בבקשה להגביל את האחסון לתקופה של שלושה חודשים לא היתה בכוונתה של הלשכה להפעיל מגבלת אחסון זו על נמל אילת. ״נמל אילת הוא חריג מבחינת התחרות, וללשכת הספנות יש אינטרס גדול לשמר את נמל אילת כנמל נוסף. ללא מכוניות לנמל אילת אין זכות קיום. ייתכן שלמשרד האוצר יש שיקולים אחרים אליהם אני לא מודע״.