נציג משרד התחבורה: מערכת הניתוב בנמל חיפה לוקה בחסרים מהותיים

רב חובל אלכס גרסון ממשרד התחבורה אמר את הדברים במהלך יום עיון שערכה אתמול לשכת הספנות. עו"ד גיל נדל: "במקרים רבים פועלים משלחים בינלאומיים כמובילים, והם מנפיקים לשוגר המטען את שטר המטען"


00:00 ,19.05.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

רב חובל אלכס גרסון ממשרד התחבורה אמר את הדברים במהלך יום עיון שערכה לשכת הספנות בנושא "הספנות בראי המשפטי". עו"ד גיל נדל: "במקרים רבים פועלים משלחים בינלאומיים כמובילים, והם מנפיקים לשוגר המטען את שטר המטען"
 
עו"ד ריצ'רד סינגלטון, מומחה בינלאומי בתחומי ההובלה והחוק הימי ממשרד עורכי הדין Blank Romeהניו יורקי: "מקרי הונאה ימיים רבים מתרחשים כיום בעולם. המקרים שאנו מכירים, המתרחשים כיום בארה"ב הם מעל ומעבר למה שניתן לדמיין. מקרי הונאה ימית מתחלקים להונאות המתבצעות לצורך קבלת כספי הביטוח והם נעשים על ידי הטבעת כלי שיט פרטיים ו/ או אוניות מטען, בעוד שמעשי הונאה לצורך רווחים אישיים נעשים מצד ההנהלות ואנשי הצוות. מעשים אלה כוללים מזימות כמו זיופי מסמכים, חשבוניות ושטרי מטען".
 
עו"ד סינגלטון אמר את הדברים ביום עיון שעסק בנושא "הספנות בראי המשפטי", אשר ארגנו לשכת הספנות הישראלית והאגודה הישראלית למשפט ימי במלון קרלטון בתל אביב. אירוע זה פתח את אירועי 75 שנה ללשכת הספנות הישראלית.
 
עו"ד סינגלטון אף התייחס לתופעת הפיראטיות ההולכת ונפוצה וציין כי "תופעת הפיראטיות מהווה עדיין בעיה רצינית, ובמדינות צרפת ואנגליה הנושא צפוי לעלות על סדר היום. בשלוש השנים האחרונות גדל באופן משמעותי מספרם של מקרי הניסיונות לפיראטיות, כשהמטרות העיקריות הן אניות הנושאות סחורות מכולות המכילות כימיקלים בעיקר באזורי סומליה, בים הסיני, בניגריה ובהודו." לדברי סינגלטון, הפיראטים מעדיפים כיום לקחת שבויים ולא להורגם, מתוך הנחה שיקבלו דמי כופר עבורם.
 
בפאנל שהוקדש לניתוח מעמדו המשפטי של שטר מטען המשלח הימי ואחריותו כלפי המטען ניתח עו"ד גיל נדל ממשרד עורכי הדין נדל את פסק הדין שניתן במשפט טרנסכלל, ודן בהגדרת מעמדו של שטר המטען, ובהגדרתו של המשלח כמוביל ימי, ובסוגיה האם ניתן לפסול סעיפים מסוימים משטר המטען של הבינלאומי בטענה כי מדובר בחוזה אחיד. עו"ד נדל ציין כי "במקרים רבים פועלים משלחים בינלאומיים כמובילים, והם מנפיקים לשוגר המטען את שטר המטען".
 
עו"ד שלמה שרון, יו"ר ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים וסגן יו"ר דירקטוריון חברתUTi Logistics Israel,התייחס לסיטואציה הבעייתית בה פועל המשלח הבינלאומי. שרון ציין כי "תפקידו של המשלח הוא לקשר ולתאם בין בעל הטובין לבין חברות הספנות והתעופה, דהיינו, המפעילים בפועל, ולהסדיר את כל האספקטים הכרוכים בשילוח הבינלאומי של המטען. בפועל תפקידו של המשלח מורכב הרבה יותר ומעורר שאלות משפטיות מורכבות בדבר מעמדו מול בעל הטובין- הלקוח, המובילים (ספנות או תעופה) או חברות הובלה יבשתיות. הלקוח רואה במשלח את עושה דברו". 
 
בהמשך, בפאנל שהוקדש לנושא התנגשויות ותאונות ימיות, נמתחה מצד רב חובל אלכס גרסון, מנהל תחום חומ"ס ואיכות הסביבה ברשות הספנות והנמלים במשרד התחבורה, ביקורת על הנהלת נמל חיפה. רב חובל גרסון טען כי גם בהתנגשות האחרונה, שאירעה במפרץ חיפה בשנת 2007 בין אוניית הנוסעים סלמיס גלורי לבין אוניית המשא "שלי", בה נהרגו שני אנשי צוות והאונייה טבעה, הוברר כי תצפית חיפה לא קיבלה את הכלים והסמכויות מהנהלת הנמל כדי שהיא תוכל לפקח באופן יעיל על בטיחות השיט בנמל.
 
רב חובל ארנון קוריס, מנכ"ל חברת בלו ארק ספנות, התייחס ליחסים שבין הנתב לרב החובל מנקודת מבטו של רב החובל וציין כי "אחת הנקודות הקריטיות ביותר של הגעת אוניה לנמל היא הגעתה לנמל, בפגישה המתקיימת בין רב החובל לנתב. רבי החובלים הם אנשים מיוחדים במינם מבחינת האחריות המוטלת עליהם עם יציאתם לים הפתוח, בהיותם אחראים לאונייה ולחיי אנשי צוותה במצבים הקריטיים ביותר שלה. כשרב החובל עם כל ה'גלורי' שלו מגיע לנמל הוא די חושש מהקטע הבטיחותי. כשהאונייה מגיעה לנמל בחיפה, וזה קורה, משום מה, בדרך כלל בלילה, בעודה מנסה לזהות את המגדלור, היא מוצפת כולה באור ורב החובל אינו מצליח לראות את סירת הנתב המתקרבת. במפגש המתקיים בין רב החובל והנתב, אמנם שניהם מצוים משני צדי המתרס, אולם לשניהם מטרה אחת משותפת – לקשור את האנייה לרציף בבטחה. פגישה זו אינה קלה לשני הצדדים".
 
טרם נמסרה תגובה מחברת נמל חיפה על הדברים.