קווי שירות בין סין לארה״ב מבוטלים בהמוניהם על רקע קריסת הסחר

חברות הספנות מבטלות קווים קבועים בשל ירידה חדה בביקושים, כתוצאה ממכסי טראמפ בגובה 145%. האניות שפעלו בקווים אלה היו בעלות קיבולת כוללת של 25,682 מכולות 40 רגל בכל שבוע – יותר מ-1.3 מיליון מכולות בשנה


12:01 ,11.05.2025 מאת: מערכת פורט2פורט

חברות הספנות הגדולות בעולם מבטלות לפחות שישה קווים שבועיים בין סין לארצות הברית, על רקע קריסת הסחר בעקבות מכסי הענק שמטיל הנשיא דונלד טראמפ על המדינה המובילה בעולם בייצוא. כך מסרו יועצים בענף הספנות.

 

האניות שפעלו בקווים אלה היו בעלות קיבולת כוללת של 25,682 מכולות 40 רגל בכל שבוע – יותר מ-1.3 מיליון מכולות בשנה – עם סחורות כמו צעצועים, נעלי ספורט, חלקי חילוף לרכב ומרכיבים לתעשייה האמריקאית, על פי נתוני חברות הספנות.

 

הקיצוצים בקווים, בצירוף ביטולים של הפלגות בודדות (Blank Sailings), הם חלק מהניסיון של חברות הספנות להתמודד עם ההשלכות של מדיניות הסחר הבלתי צפויה של טראמפ.

 

מדינות, כלכלנים ובעלי עסקים מגלים עניין גובר במצב הסחר הימי, המהווה כ-80% מהמסחר העולמי, משום שהוא נחשב אינדיקטור מרכזי למצב הכלכלה הגלובלית.

 

״זו לא התראה - זו ההוכחה להאטה בפעילות הכלכלית״, אמר סימון סונדבול, מנכ״ל חברת הנתונים הדנית eeSea, בהתייחסו לצמצום בקיבולת האניות.

 

הקווים שבוטלו מופעלים על ידי חברות כמו MSC, צים, וברית Ocean Alliance שכוללת את Cosco Evergreen, CMA-CGM ו-OOCL, ציין סונדבול. ארבעה מהקווים מבוטלים בנמלי החוף המערבי של ארה״ב, אחד בחוף המזרחי, ואחד באזור מפרץ מקסיקו. החברות שביטלו את הקווים סירבו להגיב או לא השיבו לפניות.

 

ברית Gemini של מארסק והאפאג-לויד לא ביטלה קווים, אך שתי החברות דיווחו על ירידה חדה בהזמנות מסין והחלו להפעיל אניות קטנות יותר בקווים הקיימים.

 

נציגי סין וארה״ב נפגשו אתמול (שבת) והיום (ראשון) בשווייץ לאחר יותר מחודשיים של קיפאון בשיחות הסחר.

 

חברות הספנות משתמשות ב-BLANK SAILINGS כאמצעי לשמור על רווחיות, על ידי התאמת ההיצע לביקוש, ובכך מונעות עלויות מיותרות ומגינות על מחירי ההובלה. שימוש בטכניקה זו גבר מאז מגפת הקורונה ב-2020, והיא אחת הסיבות לרווחיות השיא שמהן נהנות חברות הספנות מאז.

 

קמעונאיות ענק אמריקאיות כמו אמזון ו-Walmart, האחראיות כמעט למחצית מהסחר העולמי במכולות, הגיבו למכסי טראמפ בגובה 145% על סחורות מסין בהקפאה וביטול של הזמנות ממפעלים.

 

לדברי חברת Drewry, שיעור ה-BLANK SAILINGS בקו החשוב בין אסיה לצפון אמריקה זינק מ-9% בשבוע שהסתיים ב-30 במרץ ל-24% בשבוע שהסתיים ב-4 במאי.

 

הנתונים מראים כי הקיבולת בקווים בין אסיה לחוף המערבי של צפון אמריקה ירדה ב-20% באפריל ו-12% נוספים במאי. בחוף המזרחי של ארה"ב הירידה עמוקה אף יותר - 22% באפריל ו-18% נוספים עד כה במאי.

MSC, חברת הספנות הגדולה בעולם, ביטלה 30% מההפלגות שלה בקווים הטרנס-פסיפיים באפריל – יותר מכל מפעיל אחר, לפי דניאלה גימפ, מנהלת פרויקטים ב-Drewry.

 

ברית Premier Alliance שכוללת את ONE, חברת HMM ו-Yang Ming הובילה את רמות הביטולים במאי, עם שיעור Blank Sailings של 20%. ONE סירבה להגיב, ואילו HMM ו-Yang Ming לא השיבו לפניות.

 

ג׳ון מק׳קאון, חוקר בכיר במרכז לאסטרטגיית הספנות, אמר כי ההשפעה המלאה של המכסים תורגש רק ביולי, אז צפויה ירידה של למעלה מ-25% בהיקף הייבוא בארה״ב לעומת השנה שעברה. ״משהו חייב לקרות – או שצריך לצמצם קיבולת משמעותית נוספת, או שמחירי ההובלה יקרסו״, סיכם אלן מרפי, מנכ״ל חברת Sea-Intelligence.