לשכת הספנות למשרד התחבורה: חוסר משווע של כ״א בנמל אשדוד

נשיא לשכת הספנות מציין במכתבו למנכ״ל משרד התחבורה כי בשל הקושי לפנות מכולות ריקות חברות הספנות מקצצות בכמות היבוא לישראל. טוען כי מצב השירות בנמל אשדוד קשה ומציע להקים ועדה מצומצמת בראשות מנהל רספ״ן לטובת מציאת פתרון מהיר לבעיית כוח האדם


14:57 ,28.02.2021 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא לשכת הספנות הישראלית, ד״ר יורם זבה, פנה הבוקר במכתב לעופר מלכה, מנכ״ל משרד התחבורה, בנושא פעילות נמל אשדוד ופינוי מכולות ריקות מהנמל. לטענת נשיא לשכת הספנות, בשנתיים האחרונות לא הצליח נמל אשדוד לשרת את כמויות הסחר העולות בזמני החלונות שהוקצבו לכל חברה.

 

״כל שבוע מוכרזים קיצוצים תפעוליים, ממש לקראת הגעת האנייה, ובדרך כלל כל יבוא המכולות נפרק, יצוא המכולות נטען, ורוב הריקות נשאר על הרציף״ כותב ד״ר זבה במכתבו למנכ״ל משרד התחבורה אשר עותקים ממנו נשלחו לעו״ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, אמיר שני, יו״ר ארגון התאגידים של סוכני המכס, ד״ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, גבי בן הרוש, יו״ר מועצת המובילים, ר/ח יגאל מאור, מנהל רשות הספנות והנמלים, עוזי יצחקי, יו״ר דירקטוריון חברת נמלי ישראל, שלמה ברימן, מנכ״ל חברת נמלי ישראל, גב׳ אורנה הוזמן בכור, יו״ר דירקטוריון חברת נמל אשדוד, משה שיקו זאנה, מנכ״ל חברת נמל אשדוד, אשל ארמוני, יו״ר דירקטוריון חברת נמל חיפה, מנדי זלצמן, מנכ״ל חברת נמל חיפה, ולחברי פורום לקוחות הנמלים.

 

״עד היום חברות הספנות נשאו תוך חריקת שיניים בהוצאות כבדות עקב מחדל זה: ההכרח לאחסן באופן מאולץ לתקופות לא ברורות את המכולות הריקות בנמל או במסופים העורפיים. הפינוי בעזרת עשרות אניות מיוחדות, שכפופות לתור התפעולי הרגיל, ומחכות על עוגן לתורן. הפניית אניות שלמות לחיפה. הפינוי דרך חיפה בעזרת רכבות מיוחדות מאשדוד לחיפה, עמוסות לעייפה בריקות. החזקת מלאי מכולות גדול מהנדרש בפעילות נורמלית. אחסון באמצעות הפרויקטים המיוחדים של חנ"י. פעילות מבורכת ויצירתית בפני עצמה״.

 

ד״ר זבה מזכיר במכתבו למנכ״ל משרד התחבורה כי ״השטחים בנמל אינם מיועדים לאחסון - לא של מכולות ולא של רכבים. הם מיועדים לצרכים תפעוליים בלבד כדי לגשר בין טעינה ופריקה של האניות לבין כניסה ויציאה של סחורות מהנמל״.

 

ד״ר זבה כותב כי ״לאחרונה נושא פינוי המכולות הריקות הפך בנמל אשדוד לקריטי במיוחד״. לדבריו, כל האופציות שהזכיר נתקלו בקשיים רציניים בשל העובדה כי הנמלים והמסופים מלאים. ״קיים מחסור חמור ביותר באניות פנויות ולא ניתן לחכור מכולות, תופעה שבחלקה הגדול נובעת משינויים דרסטיים בשווקים הבינלאומיים ושיבוש לוחות זמני האניות וזמינות המכולות. יכולתו של נמל חיפה לעבוד עבור אשדוד ירדה מאוד״, כותב ד״ר זבה.  

 

נשיא לשכת הספנות מציין עוד כי ״חברות הספנות מחפשות באופן נואש כל דרך לפינוי הריקות, ולאו דווקא למצוא להן מקומות אחסון. האחסון הוא ברירת מחדל״.

 

לדבריו, ״בדקתי אצל מספר חברות, והתברר שחלקן נאלץ לקצץ בכמויות היבוא לארץ – פעם ראשונה בתולדות הספנות הקווית של ישראל. אחרות שוקלות פעולות מנע אחרות. למדינה מודרנית כמו שלנו, ש-46% מהסחר מובל במכולות זו פגיעה קשה ומכאיבה ביותר לכלכלתה, שפרנסתה מבוססת בעיקר על הסחר הימי שלה״.

 

ד״ר זבה ממשיך וכותב כי ״מצב השרות בנמל אשדוד קשה. אין ספק שהביקוש עלה על ההיצע שבו השנוי המיוחל יבוא רק לקראת סוף השנה״.

 

לדבריו, מדדי השירות של רספ״ן הינם נמוכים והיענות הביקוש לידיים לסוף דצמבר צנחה לאחוזים נוראיים.

 

לטענת ד״ר זבה, ״הדרך היחידה לשינוי מיידי נעוצה בתגבור כוח אדם. לאור כניסת תחרות המכולות אין היגיון רב בתגבור קבוע, שהופסק אגב בצורה תמוהה בסוף 2017. עתה מדובר בגיוס חירום ממיקור חוץ זמין, שלגביו אין שום מחוייבות להעסקה קבועה. את הגלולה הזו יכול קומץ קטן של עובדים, טובים ונאמנים ככל שיהיו, לבלוע למען כל הציבור. ברור שצעד כזה יביא לשיפור בכל הסקטורים הסובלים היום מחוסר משווע של כוח אדם״.

 

ד״ר זבה כותב כך: ״אני מציע להקים באופן מידי ועדה מצומצמת בראשות ר/ח יגאל מאור שתבדוק בדחיפות את העובדות החמורות הנ"ל ותפעל למען פתרון מהיר שייושם עד סוף השנה. אני בטוח שהנהלת נמל אשדוד תשתף פעולה ברצון, ובעקבותיה גם ההסתדרות ונציגי העובדים יילכו בעקבותיה. חייבים לפעול מיד״.

 

ד״ר זבה מוסיף ומציין כי הוא אינו היחיד החרד למצב. ״איגוד לשכות המסחר באמצעות נשיאו עו"ד אוריאל לין וסגן הנשיא אמיר שני הביעו בבהירות את דעתם. גם יו"ר מועצת המובילים התבטא בצורה ברורה. התאחדות התעשיינים, לפי העיתונות, התריעה אף היא על מה שקורה״.